Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1401950_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. september 2014
2014 - 3596
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. september 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 982:
Ministeren bedes redegøre for de konkrete beregninger, som ligger til grund for
Trafikstyrelsens resultater for Laurbjerg, som fremgår af stationsoptimerings-
rapportens s. 55. Hvordan er Trafikstyrelsen kommet frem til, at passagertallet
pr. hverdag er 100, at tidsfordelen udgør 1.110 minutter pr. hverdag, at tids-
ulempen udgør 5.180 minutter pr. hverdag, og at nettotidsgevinsten udgør -
4.070 minutter pr. hverdag?
Hvad er årsagen til, at et standsningssted i Laurbjerg på rapportens s. 25 vur-
deres til at have en "positiv eller omtrent neutral nettotidsgevinst" og derefter
på rapportens s. 56 en "stor negativ tidsgevinst"?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser følgende:
”Stationsstrukturrapportens beregninger bygger på, at Laurbjerg har 730 ind-
byggere og arbejdspladser inden for en radius på 2.000 meter fra den potenti-
elle station. Dermed vurderes stationen at få ca. 85 passagerer pr. hverdag.
Vurderingen er baseret på forholdene i Ulstrup, da Ulstrup station er anvendt
som referencestation for Laurbjerg station. Dette skyldes, at Ulstrup ligger ca.
10 km mod nordvest på Langå-Viborg-banen, og de samme Arriva-tog, som
ville skulle standse i Laurbjerg, standser i Ulstrup. Ulstrup har 2.740 indbygge-
re og arbejdspladser, som genererer 320 passagerer pr. hverdag. Hvis Laur-
bjergs borgere opfører sig som Ulstrups borgere, vil Laurbjerg station få ca. 85
passagerer pr. hverdag. På grund af den metodiske usikkerhed angives passa-
gertal dog i mangefold af 50. De 85 passagerer er derfor afrundet til 100 passa-
gerer pr. hverdag.
Et stop i Laurbjerg vil medføre en forlængelse af rejsetiden på ca. 2 minutter
for de passagerer, der sidder i togene. I alt vil det forsinke 2.590 passagerer pr.
hverdag, svarende til et samlet tidstab på 5.180 minutter. Heroverfor står en
gevinst på 11,1 minutter, som de 100 passagerer i Laurbjerg i gennemsnit vil få
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401950_0002.png
ved at kunne tage toget til og fra Laurbjerg, svarende til en samlet tidsgevinst
på 1.110 minutter. Nettotidsgevinsten kan dermed beregnes til -4.070 minutter
pr. hverdag (1.110–5.180) – altså et nettotidstab.
På side 25 oplistes de stationer, som Trafikstyrelsen har valgt at undersøge
nærmere i rapporten. Stationerne er udvalgt til nærmere analyse på baggrund
af en indledende screening af nettotidsgevinster for alle potentielle nye statio-
ner, som fremgår af rapportens bilag 2. Set i relation til de potentielle stationer,
som ikke analyseres nærmere i rapporten, vurderes en station i Laurbjerg til at
være tættere på at have en neutral nettotidsgevinst. Laurbjerg er derfor udvalgt
til en nærmere analyse i rapporten, hvilket der redegøres for på side 25 i rap-
porten.
Den nærmere undersøgelse af Laurbjerg afrapporteres på side 56. Her fremgår
det, at tidsfordelen for passagererne ved etablering af en station i Laurbjerg er
væsentlig mindre end tidsulempen for de gennemrejsende passagerer, der sin-
kes af et ekstra stop, set i forhold til, om det kan anbefales at etablere en ny
station.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke