MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. september 2014
2014 - 3596
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. september 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 982:
Ministeren bedes redegøre for de konkrete beregninger, som ligger til grund for
Trafikstyrelsens resultater for Laurbjerg, som fremgår af stationsoptimerings-
rapportens s. 55. Hvordan er Trafikstyrelsen kommet frem til, at passagertallet
pr. hverdag er 100, at tidsfordelen udgør 1.110 minutter pr. hverdag, at tids-
ulempen udgør 5.180 minutter pr. hverdag, og at nettotidsgevinsten udgør -
4.070 minutter pr. hverdag?
Hvad er årsagen til, at et standsningssted i Laurbjerg på rapportens s. 25 vur-
deres til at have en "positiv eller omtrent neutral nettotidsgevinst" og derefter
på rapportens s. 56 en "stor negativ tidsgevinst"?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser følgende:
”Stationsstrukturrapportens beregninger bygger på, at Laurbjerg har 730 ind-
byggere og arbejdspladser inden for en radius på 2.000 meter fra den potenti-
elle station. Dermed vurderes stationen at få ca. 85 passagerer pr. hverdag.
Vurderingen er baseret på forholdene i Ulstrup, da Ulstrup station er anvendt
som referencestation for Laurbjerg station. Dette skyldes, at Ulstrup ligger ca.
10 km mod nordvest på Langå-Viborg-banen, og de samme Arriva-tog, som
ville skulle standse i Laurbjerg, standser i Ulstrup. Ulstrup har 2.740 indbygge-
re og arbejdspladser, som genererer 320 passagerer pr. hverdag. Hvis Laur-
bjergs borgere opfører sig som Ulstrups borgere, vil Laurbjerg station få ca. 85
passagerer pr. hverdag. På grund af den metodiske usikkerhed angives passa-
gertal dog i mangefold af 50. De 85 passagerer er derfor afrundet til 100 passa-
gerer pr. hverdag.
Et stop i Laurbjerg vil medføre en forlængelse af rejsetiden på ca. 2 minutter
for de passagerer, der sidder i togene. I alt vil det forsinke 2.590 passagerer pr.
hverdag, svarende til et samlet tidstab på 5.180 minutter. Heroverfor står en
gevinst på 11,1 minutter, som de 100 passagerer i Laurbjerg i gennemsnit vil få