Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1401971_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. september 2014
2014 - 3596
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. september 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 979:
Har Trafikstyrelsen i rapporten fra marts 2014 ”Optimering af stationsstruktu-
ren” anvendt den samme beregningsmetode i forhold til beregningen af
befolkningsgrundlag, som man har anvendt i de tidligere rapporter, dvs. rap-
porten ”Stationsstruktur I Danmark” fra 2008 og screening af stationsstruktu-
ren fra 2001? Hvis det ikke er tilfældet, bedes årsagen til ændringen af bereg-
ningsmetoden angivet. Har Trafikstyrelsen (tidl. Banestyrelsen) i de nævnte
rapporter fra 2008 og 2001 også opereret med en 4 km luftlinje som grænsen
for passageroverlap? Hvis dette ikke er tilfældet for de tidligere rapporter, be-
des ministeren redegøre for principperne for passageroverlap i de tidligere rap-
porter.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser følgende:
”De anvendte beregningsmetoder i den nyeste stationsstrukturrapport er ikke
identiske med beregningsmetoderne anvendt i tidligere stationsstrukturrap-
porter, idet der er sket en udvikling i og forbedring af beregningsmetoder og
tilgængelige data.
I 2001-rapporten fra Banestyrelsen blev passagerpotentialet for potentielle nye
stationer beregnet på baggrund af en vurdering af stationens opland, som om-
regnedes til faktiske rejser vha. en "togrejseprocent" (en procentsats der giver
et bud på, hvor stor en del af et givet opland, der dagligt vil benytte toget). Ved
beregning af oplandet blev der skelnet mellem stationer med et opland, der
indgår som en del af større byområder (fx Kolding Nord), og stationer hvis op-
land udgør et selvstændigt byområde (fx Langeskov på Fyn).
Oplandet til
Stationer hvis opland udgør et selvstændigt byområde
blev defi-
neret
som alle indbyggere i det selvstændige byområde, hvori den potentielle
station ligger. I tilfælde hvor flere bysamfund ligger meget tæt på hinanden,
blev oplandet defineret som summen af bysamfundenes indbyggertal.
Statio-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401971_0002.png
ner med et opland der indgår som en del af større byområder
blev defineret
som indbyggere i samt indpendlere til et område inden for en radius af 1 km fra
den potentielle station.
I 2008-rapporten anvendtes i store træk samme metode som i 2001-rapporten,
men med mere præcise data for stationsoplande op til 1.500 meter fra en evt.
station. Inden for dette opland blev passagergrundlaget ganget med et forven-
tet antal togrejser pr. indbygger, arbejdsplads og uddannelsesplads – afhængig
af afstanden til en evt. station. Overlap mellem stationer (især i større byområ-
der) blev håndteret skønsmæssigt.
I 2014-rapporten anvendes 2.000 m oplande, fordi det repræsenterer stations-
oplandene lidt bedre og samtidig er til at håndtere i forbindelse med overlap
mellem stationer i byområder. 2.000 m i luftlinje svarer ca. til 10 minutter på
cykel, hvilket skønnes at være en fornuftig grænse for et stationsopland. Over-
lap mellem oplande er blevet nemmere at håndtere automatisk, så det er muligt
at definere oplande lidt større end tidligere.
I 2014-rapporten er beregningen af stationernes potentielle passagertal desu-
den forenklet på den måde, at der anvendes en lignende, eksisterende station
som reference, i stedet for at lave detaljerede beregninger af antal togrejser pr.
indbygger, arbejdsplads og uddannelsesplads. Den forenklede metode vurderes
at være mindst lige så god som de tidligere anvendte metoder.
I praksis har det ikke den store betydning, om afgrænsningen af stationsoplan-
det sættes til 2.000 m eller 1.500 m, når vi befinder os på et overordnet scree-
ningsniveau som dette. I de mindre byer (som fx Laurbjerg) vil byen sjældent
strække sig mere end omkring 1-1�½ km fra en evt. station.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke