Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1401954_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. september 2014
2014 - 3596
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. september 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 978:
I Trafikstyrelsens rapport fra marts 2014 ”Optimering af stationsstrukturen”
anføres s. 61 følgende om en nærbane med flere stop mellem Aarhus og
Langå: "Forslaget udnytter banens kapacitet ca. 90 procent, hvilket er langt
over det internationalt anbefalede maksimum på 70 procent."
• Vil ministeren oplyse banens procentuelle kapacitetsudnyttelse, såfremt der
kun etableres et stop i Laurbjerg og ikke samtidig stop de øvrige steder, som er
indgået i kapacitetsberegningen i forhold til en nærbane?
• Vil ministeren desuden oplyse, om godstog til/fra Nordjylland primært vil
skulle afvikles om natten eller i dag- og aftentimerne, hvor den almindelige
passagertrafik også afvikles?
• Vil ministeren endvidere oplyse, om det er udelukket, at der vil kunne være
plads til et ekstra regionaltogsstop hver halve time i Laurbjerg?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som har oplyst følgende:
”Det forventes ikke, at der vil være godstrafik svarende til et tog i timen, så
godskanalen kan i praksis også anvendes til andre formål som materieltog eller
deles med andre tog, der ikke kører i fast timedrift. Det er dog ikke muligt at
anvende den reserverede godskanal til et fast dagtimesystem i køreplanen. Det
er ikke muligt at forudsige, om godstog til eksempelvis Aalborg typisk vil skulle
afvikles om natten eller i dag- og aftentimerne, før der er godsoperatører med
en konkret ansøgning om kanaltildeling.
Jævnfør Trafikplan for 2012-27 forventes det, at der vil være op til 4 tog i timen
i hver retning mellem Aarhus og Langå, som er den mest belastede delstræk-
ning mellem Aarhus og Randers. Derudover er der truffet beslutning om flere
store projekter, der skal bruge kapacitet i området, efter kapacitetsberegningen
i stationsstrukturrapporten blev foretaget. Der kan ikke på nuværende tids-
punkt gives et klart svar på, hvad den procentuelle kapacitetsudnyttelse vil væ-
re på strækningen mellem Aarhus og Langå, såfremt der etableres et stop i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401954_0002.png
Laurbjerg. Det kan dog siges, at blandet trafik optager mere kapacitet end ens-
artet trafik.
Det kan ikke udelukkes, at der kan være plads til et regionaltogsstop hver halve
time i Laurbjerg. Det er dog Trafikstyrelsens vurdering, at en station i Laur-
bjerg vil medføre, at kapaciteten mellem Aarhus og Langå vil blive presset,
hvilket vil kunne spærre for væksten i landstrafikken.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke