MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. september 2014
2014-3594
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. september 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 976:
Vil ministeren oplyse årsagen til de mange uregelmæssigheder på Kystbanen,
bortset fra sporspærringen ved Svanemøllen, i perioden medio juni til primo
august 2014, samt hvorvidt aflysningerne skyldes forhold i Banedanmark, DSB,
DSB Øresund, Sverigestrafikken, eller eksterne forhold?
Svar:
Indledningsvis må jeg konstatere, at sommerens togtrafik på Kystbanen har
været alt andet end tilfredsstillende. Årsagerne hertil har ifølge tal fra Ba-
nedanmark hovedsageligt været defekte sporskifter i Danmark samt forsinkel-
ser fra Sverige.
Endvidere har DSB Øresund oplyst, at de har haft nogle forsinkelser og aflys-
ninger pga. manglende personale, og at de har haft for mange Øresundstogsæt
på værksted denne sommer.
Jeg vil nedenfor uddybende kommentere på de forskellige forhold, der gør sig
gældende.
Banedanmark har denne sommer været ramt af en mængde infrastrukturfejl,
herunder hovedsageligt sporskifte- og signalfejl. Banedanmark har oplyst, at
særligt sporskiftefejl ved Kalvebod og Kastrup har været årsag til uregelmæs-
sigheder både i juni, juli og starten af august. Banedanmark har dog lovet mig,
at problemerne med den danske jernbaneinfrastruktur på Kystbanen nu skulle
være udbedret.
Der har også på den svenske side været problemer med infrastrukturen, hvilket
har resulteret i, at aflysninger og forsinkelser fra Sverige har bredt sig til Dan-
mark. Skånetrafiken, der er trafikkøber for den svenske del af trafikken, har
været i kontakt med Trafikverket, men Trafikverket har ikke kunnet oplyse,
hvornår disse problemer forventes at være løst. Transportministeriet vil følge
op herpå.