Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1400737_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. september 2014
2014-3575
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. august 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 975:
Spørger er blevet oplyst om, at det ekstra spor (i krybesporet), der lige er blevet
etableret ved Kolding, er en permanent løsning, og at motorvejen kun kan ud-
vides til begge nødspor og dermed ikke gøres bredere, end den er i forvejen. Vil
ministeren i forlængelse af sin besvarelse af TRU, alm. del – spørgsmål 838-
841 redegøre for muligheden for at kigge på en løsning med et støjværn, da dele
af udvidelsen allerede er foretaget og gjort permanent?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som oplyser, at en fremtidig
udbygning af motorvejen ved Kolding, som beskrevet i VVM-undersøgelsen for
projektet, vil indebære en ændring af forholdene tæt ved det udførte projekt
(kørsel i nødspor ved Kolding).
Selvom dele af udvidelsen af motorvejen som følge af projektet om kørsel i nød-
spor er foretaget, vil der, som det fremgår af VVM-undersøgelsen om udbyg-
ning af motorvejen, skulle etableres nødspor på hele strækningen ved Kolding.
Dette vil medføre, at motorvejen skal gøres bredere, hvilket altså også omfatter
yderligere udbygning med nødspor på de dele af motorvejen, hvor nødsporet i
dag er inddraget til kørespor.
Derudover oplyser Vejdirektoratet, at der på den vestlige side af motorvejen,
hvor nødsporet er inddraget til kørespor, er erhvervsområder og åbne landom-
råder, hvor der ikke vil være grundlag for etablering af støjafskærmninger. På
den østlige side af motorvejen er nødsporet inddraget på en strækning, hvor
der er en eksisterende støjvold.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke