MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. september 2014
2014-3503
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. august stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 954:
”Er ministeren indstillet på, at der ved udarbejdelse af fremtidige beslutnings-
grundlag for trafikale anlægsprojekter også inkluderes de forventede dynami-
ske effekter af hvert projekt med hensyn til regional/lokal vækst og jobskabelse
samt andre effekter, der samlet set må forventes at indebære en markant højere
samfundsøkonomisk forrentning end den nuværende interne rente, der er ba-
seret på de rent trafikale effekter?”
Svar:
Den samfundsøkonomiske analyse bygger på et stærkt fagligt og forskningsba-
seret grundlag, som sikrer en troværdig analyseramme på tværs af transport-
området. Den inkluderer samtidig størstedelen af de samfundsøkonomiske
gevinster, som forbedringer af transportsystemet kan skabe.
Der foregår løbende et arbejde på at videreudvikle den samfundsøkonomiske
analyse, således at den bedst muligt afspejler de samfundsøkonomiske effekter.
Det omfatter bl.a. projekter, som har til formål at inddrage dynamiske effekter
på arbejdsmarkedet og virksomhedernes produktivitet. Dette foregår i tæt
samarbejde med DTU Transport og konsulenter som f.eks. Copenhagen Eco-
nomics.
Sidstnævnte har udarbejdet et debatoplæg om inddragelse af bredere økonomi-
ske effekter (heri indgår dynamiske effekter), som vil blive offentliggjort inden
for kort tid. Heri anbefales det bl.a. at fortsætte arbejdet på en inddragelse af
effekterne, hvilket Transportministeriet følger op på i samarbejde med DTU
Transport. Det er dog vigtigt at understrege, at det ikke er ensbetydende med at
projekter får en markant højere samfundsøkonomisk forrentning.
Copenhagen Economics vurderer, at en fuldstændig inkludering vil synliggøre
op til 20 pct. ekstra samfundsøkonomiske gevinster for projekter med flest
bredere økonomiske effekter. Heri er dog medregnet effekter på arbejdsmarke-