Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1400731_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. september 2014
2014-3503
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. august stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 954:
”Er ministeren indstillet på, at der ved udarbejdelse af fremtidige beslutnings-
grundlag for trafikale anlægsprojekter også inkluderes de forventede dynami-
ske effekter af hvert projekt med hensyn til regional/lokal vækst og jobskabelse
samt andre effekter, der samlet set må forventes at indebære en markant højere
samfundsøkonomisk forrentning end den nuværende interne rente, der er ba-
seret på de rent trafikale effekter?”
Svar:
Den samfundsøkonomiske analyse bygger på et stærkt fagligt og forskningsba-
seret grundlag, som sikrer en troværdig analyseramme på tværs af transport-
området. Den inkluderer samtidig størstedelen af de samfundsøkonomiske
gevinster, som forbedringer af transportsystemet kan skabe.
Der foregår løbende et arbejde på at videreudvikle den samfundsøkonomiske
analyse, således at den bedst muligt afspejler de samfundsøkonomiske effekter.
Det omfatter bl.a. projekter, som har til formål at inddrage dynamiske effekter
på arbejdsmarkedet og virksomhedernes produktivitet. Dette foregår i tæt
samarbejde med DTU Transport og konsulenter som f.eks. Copenhagen Eco-
nomics.
Sidstnævnte har udarbejdet et debatoplæg om inddragelse af bredere økonomi-
ske effekter (heri indgår dynamiske effekter), som vil blive offentliggjort inden
for kort tid. Heri anbefales det bl.a. at fortsætte arbejdet på en inddragelse af
effekterne, hvilket Transportministeriet følger op på i samarbejde med DTU
Transport. Det er dog vigtigt at understrege, at det ikke er ensbetydende med at
projekter får en markant højere samfundsøkonomisk forrentning.
Copenhagen Economics vurderer, at en fuldstændig inkludering vil synliggøre
op til 20 pct. ekstra samfundsøkonomiske gevinster for projekter med flest
bredere økonomiske effekter. Heri er dog medregnet effekter på arbejdsmarke-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1400731_0002.png
det, hvilket den samfundsøkonomiske analyse allerede i dag tager højde for,
ligesom det er meget afhængigt af det konkrete projekt.
Arbejdet med den samfundsøkonomiske metode har senest betydet, at der fak-
tisk indgår en arbejdsudbudsgevinst for samfundet af forbedringer af trans-
portsystemet. Den interne rente er altså ikke, som det formuleres i spørgsmå-
let, baseret på rene trafikale effekter.
Med inkluderingen af en arbejdsudbudsgevinst afspejler den samfundsøkono-
miske analyse nu både de positive effekter på arbejdsmarkedet og negative ef-
fekter ved øget skatteopkrævning. Mens sidstnævnte har været en del af analy-
sen i mange år, så er inkluderingen af arbejdsudbudsgevinsten netop et resultat
af Transportministeriets løbende arbejde på at forbedre metoden. Kort fortalt
er baggrunden for arbejdsudbudsgevinsten, at lavere transportomkostninger i
tid og penge for pendlere, erhvervsrejsende og godstransport øger gevinsten
ved at arbejde, hvorfor arbejdsudbuddet vokser til gavn for samfundet.
Det er samtidig værd at bemærke, at der i analysen ligeledes indgår sparede
transportomkostninger for virksomheder i tid og penge, hvorfor den interne
rente her også inkluderer direkte produktivitetsgevinster for virksomheder.
Ift. spørgsmålets fokus på regional/lokal økonomisk vækst og jobskabelse skal
man være opmærksom på, at den samfundsøkonomiske analyse ikke er af-
grænset til specifikke landsdele. Analysen betragter de samfundsøkonomiske
konsekvenser for hele landet, hvorfor det er nettogevinsterne for samfundet,
som er relevant. Det hindrer naturligvis ikke muligheden for at beskrive kvali-
tativt, hvordan et konkret projekt kan påvirke lokale virksomheder.
At den samfundsøkonomiske analyse dækker hele landet kan illustreres med et
eksempel, hvor investeringer i den lokale infrastruktur forbedrer erhvervsvilkå-
rene. Det vil alt andet lige føre til, at flere virksomheder vælger at flytte til dette
område. Dermed skaber den forbedrede infrastruktur økonomisk vækst i lokal-
området, men såfremt virksomhederne er flyttet fra andre lokalområder, skal
tabet for disse områder medregnes i analysen.
Selvom jeg er enig i, at forbedringer af transportsystemet giver dynamiske ef-
fekter gennem f.eks. øget produktivitet for samfundet, så er den isolerede kvan-
titative effekt ikke forskningsmæssigt velunderbygget. Derfor vil en inddragelse
af sådanne effekter på nuværende tidspunkt svække troværdigheden omkring
de samfundsøkonomiske analyser. Denne vurdering deles af DTU Transport.
Det er vigtigt for mig at understrege, at den samfundsøkonomiske analyse alle-
rede i dag medregner hovedparten af de samfundsøkonomiske gevinster og
omkostninger. Samtidig vil en inkludering af dynamiske effekter ikke entydigt
resultere i en højere samfundsøkonomisk forrentning, idet der kan være effek-
ter, der kan trække i en negativ retning.
Side 2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1400731_0003.png
Vi er allerede i dag kommet et pænt stykke med inddragelsen af effekter på
arbejdsmarkedet, men det er mit håb, at vi inden for en årrække i fællesskab
med forskningsverdenen og udenlandske erfaringer, kan inkludere flere dyna-
miske effekter. Arbejdet vil fokusere på effekter ved agglomeration, som dæk-
ker over produktivitetseffekter af øget økonomisk aktivitet i et område. De vur-
deres af Copenhagen Economics at dække over den største del af de manglende
dynamiske effekter.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at der inden årets udgang vil blive offentliggjort
en ny samfundsøkonomisk vejledning på transportområdet, som vil give en
nærmere beskrivelse af den gældende metode.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke