Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1399161_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. september 2014
2014-3493
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. august stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 951
Vil ministeren be- eller afkræfte, om Dansk Vejforening har ret i, at sammen-
hængen imellem stigende trafik og stigende CO2-udslip fra vejtransporten er
afkoblet de seneste år, så situationen nu er den, at CO2- udslippet falder, selv-
om vejtransporten stiger? – jf. nyheden "Vejtrafik og CO2 skilles" af 21. august
2014 på Dansk Vejforenings hjemmeside
.
Svar:
Jeg kan bekræfte at der fra 2008
er sket en afkobling af sammenhængen mellem
stigende vejtrafik og udledningen af CO
2
– to kurver, der førhen har fulgtes ad.
Faldet i CO2-udledningerne i 2008 og i årene derefter skyldes blandt andet det
bratte fald i den økonomiske aktivitet, som finanskrisen ledte til, men der er
også en tydelig underliggende udvikling, som stammer fra, hvad der i bred for-
stand kan betegnes som transportområdets klimapolitik. Det handler om de
CO2-relevante dele af såvel transportpolitikken, skattepolitikken, miljøpolitik-
ken, klima- og energipolitikken, samt de parallelle politikker på EU-niveau.
Her kan mere konkret nævnes salget af mindre biler og iblanding af biobrænd-
stoffer.
På EU-niveau er en vigtig forklaring teknologiudviklingen i biler. Bilerne er
blevet stadigt mere energieffektive. I EU-regi stilles stadig skærpede krav til,
hvor mange gram CO2, der må udledes pr. kørt kilometer. I perioden 2001-
2013 er den gennemsnitlige CO2-udledning reduceret med ca. 34 procent for
nye biler på det danske marked.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke