Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1394996_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. september 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. august stillet mig følgende spørgsmål 945
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Louise Schack Elholm (V).
Spørgsmål nr. 945:
Ministerens kommentarer udbedes til henvendelse af 21/8-14 fra Thomas Al-
bøg Olsen, Ringsted, om en udfletning øst for Ringsted, jf. TRU, alm. del –
bilag 361. Ministeren bedes endvidere oplyse
a. om ministeren har tænkt sig at få undersøgelsen af en udfletning placeret øst
for Ringsted færdiggjort, inden BaneDanmark bruger 350 mio. kr. på spor,
der ikke kan bruges, hvis Folketinget beslutter sig for den østlige løsning
b. om ministeren ønsker at få belyst begge løsninger i samme detaljeringsgrad,
inden der træffes en beslutning
c. om BaneDanmarks viderebygning af den nye bane fra Køge Nord til Ringsted
er et forsøg på at presse den vestlige løsning igennem.
Svar:
Det blev under behandlingen af L152 aftalt at udskyde beslutningen om place-
ringen af den niveaufri udfletning ved Ringsted station, og i juni blev der afsat
15 mio. kr. til en supplerende VVM af den østlige løsning med Trafikaftale 2014
– udmøntning af disponible midler i Infrastrukturfonden af d. 24. juni 2014
mellem regeringen (S og RV), V, DF, SF, LA og K.
Den supplerende VVM-undersøgelse vil tage mellem 1�½ og 2 år at gennemføre,
og dette stod helt klart, også inden beslutningen om at gennemføre en ny VVM
blev truffet, jf. besvarelse af TRU spm. 39 vedr. L152.
Årsagen til, at det tager tid at gennemføre en VVM, er blandt andet, at
en VVM-
undersøgelse skal belyse påvirkningen af miljøet ved en anlægsinvestering.
Heri indgår mange forhold, herunder hvordan de dyr, der lever i området på-
virkes. Et forhold her er kortlægning af dyrenes yngleperiode, hvorfor disse
undersøgelser skal
gennemføres i foråret og forsommeren. Da Banedanmark
undersøgte den vestlige løsning, blev der således gennemført undersøgelser i
foråret og forsommeren 2013, hvorefter VVM processen blev afsluttet ved års-
skiftet 2013/14.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394996_0002.png
Hvad angår Thomas Albøg Olsens forslag om at lade en ekstern tredjepart ud-
føre den supplerende VVM skal bemærkes, at en VVM-proces gennemføres af
en myndighed og ikke af en privat aktør. Banedanmark er anlægsmyndighed på
jernbanen og er derfor den relevante part til at gennemføre VVM-
undersøgelsen.
a) Nej, København-Ringsted projektet vil ikke blive sat i stå, indtil den supple-
rende VVM af den østlige løsning er gjort færdig.
Sidste chance for at samordne anlægget af den niveaufrie skæring med Køben-
havn-Ringsted projektet var i foråret 2014. Det var baggrunden for fremsættel-
sen af L152 i foråret 2014. Det er desværre en mulighed som ikke kommer igen.
Den besparelse på ca. 90 mio.kr., der ville have været ved at igangsætte anlæg-
get nu og koordinere det med etableringen af den nye bane København-
Ringsted, er således endegyldigt gået tabt.
Etableringen af den niveaufri udfletning må i stedet – hvad enten der bliver
tale om en østlig eller en vestlig løsning – forudsættes gennemført i sammen-
hæng med den kommende opgradering af strækningen Ringsted-Odense.
Der er dog langt fra tale om et tab på 350 mio. kr. ved gennemførelsen af en
østlig løsning. Under udførelsen af København-Ringsted projektet er Ba-
nedanmark opmærksom på at begrænse et kommende omarbejde efter en
eventuel beslutning af en østlig løsning. Det er på nuværende tidspunkt vurde-
ringen, at der skønsmæssigt vil være tale om i størrelsesordnen 50-80 mio. kr.,
som kan vise sig tabt, hvis en østlig løsning besluttes. Derudover vil der ved
Ringsted station skulle foretages en række justeringer, uanset om der vælges en
østlig eller vestlig løsning. Disse udgifter vurderes til at ligge på et væsentligt
lavere niveau.
Den nye bane mellem København og Ringsted har et samfundsmæssigt afkast
på ca. 6 pct. om året, og da den koster ca. 10
mia.kr.,
giver den en gevinst for
samfundet på ca. �½ mia. kr. om året, når den står færdig. Hvis vi forsinker
åbningen af banen med 1�½ - 2 år, fordi vi venter på den supplerende VVM, kan
det således indebære et tab for samfundet på op mod 1
mia.kr.
Det er mere end
10 gange så meget som det, vi risikerer at skulle betale ekstra ved at bygge den
niveaufrie skæring på et senere tidspunkt.
50-80 mio. kr. er selvsagt mange penge, men samfundet taber langt flere pen-
ge, hvis vi forsinker København-Ringsted projektet for at vente på den nye
VVM.
b) Ja, det er derfor der er afsat 15 mio. kr. til en supplerende VVM, der skal
belyse konsekvenserne af en østlig løsning ved Ringsted station.
c) Nej, det er ikke tilfældet. Banedanmarks håndtering af projektet er i fuld
overensstemmelse med lovgrundlaget, herunder forudsætningen om ibrugtag-
ning af den nye bane i 2018. Som det fremgår ovenfor, er der store samfunds-
Side 2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394996_0003.png
mæssige gevinster ved at åbne København-Ringsted banen til tiden. Jeg mener
herudover, at det vil være uansvarligt, hvis København-Ringsted-projektet blev
forsinket, og togpassagererne og samfundet dermed skulle vente længere på de
store gevinster, som banen medfører.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke