Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1393487_0001.png
Talepapir til brug for besvarelse af
samrådsspørgsmål AI-AL om
transportvirksomheder med datterselskaber
uden for Danmark
Samrådsspørgsmål AI-AL-TRU alm. del,
stillet til transportministeren den 12.
juni 2014:
Samrådsspørgsmål AI
I nyhedsudsendelse på TV2 19. maj 2014
fremkom transportministeren med
følgende udtalelse om vognmænd, der
har etableret datterselskaber i
udlandet: ”Det er klart ulovligt, og det
er også dybt forkasteligt, for det er jo
noget, man udelukkende gør for at
dumpe lønninger og dumpe
arbejdsvilkår på det danske
arbejdsmarked. Det skal stoppes.” Vil
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393487_0002.png
Side 2/11
ministeren over for udvalget redegøre
for, hvilke afgørelser fra EU, der
dokumenterer, at de danske
virksomhedsetableringer i bl.a.
Tyskland er ”klart ulovlige”, jf.
ministerens udtalelser til TV2.
Samrådsspørgsmål AJ
I nyhedsudsendelse på TV2 19. maj 2014
fremkom transportministeren med
følgende udtalelse om vognmænd, der
har etableret datterselskaber i
udlandet: ”Jeg vil nu her i dag tage
kontakt til mine ministerkolleger i de
lande, hvor vi ved, der er de her
postkasseselskaber, for det er jo deres
landes myndigheder, der skal afsløre, at
det er ulovligt…”. Ministeren bedes
overfor udvalget redegøre for, hvad han
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393487_0003.png
Side 3/11
siden konkret har foretaget sig over for
udenlandske ministerkolleger i
anledning af sagen.
Samrådsspørgsmål AK
Har transportministeren gjort sig
overvejelser om de skadevirkninger for
det internationale transporterhverv,
som hans inkriminerende udtaleser til
TV2 den 19. maj 2014 har medført?
Samrådsspørgsmål AL
Vil transportministeren trække
udtalelserne til TV2 den 19. maj 2014
om udflagede danske
transportvirksomheder tilbage?
Spørgsmålene er stillet af
Transportudvalget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393487_0004.png
Side 4/11
Svar:
(Indledning)
Indlede med at slå fast, at udtalelser i
TV2 den 19. maj alene var møntet på den
del af transportbranchen, der har
oprettet postkasseselskaber i udlandet
for at omgå de danske løn- og
arbejdsvilkår. Kun udtalt mig om
postkasseselskaber og ikke
datterselskaber generelt.
Når jeg siger postkasseselskab, menes et
selskab, som er oprettet med det formål
at
omgå
EU’s regler om etablering af
selskaber i et andet EU-land.
Journalisten definerede det selv i
indledningen af indslaget, idet han
sagde, at postkasseselskaber er
selskaber, der – og jeg citerer: ”ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393487_0005.png
Side 5/11
tjener andet formål end, at man har en
udenlandsk adresse, hvor man kan
indregistrere lastbiler og dermed benytte
billig østeuropæisk arbejdskraft her i
Danmark.”
Ligeledes var oplægget til mine
udtalelser, at det handlede om
postkasseselskaber, og til det svarede
jeg, at det er klart ulovligt. Og det er det
jo pr. definition.
Udtalelserne var ikke rettet mod den del
af transportbranchen, som på hel lovlig
vis opretter datterselskaber i udlandet.
Det er der naturligvis virksomheder, der
gør. Skal naturligvis ikke være kede af, at
danske virksomheder udvider og også
kan etablere sig internationalt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393487_0006.png
Side 6/11
(Den del af branchen som forsøger at undgå
danske løn- og arbejdsvilkår)
Udtalelserne er alene rettet mod de
virksomheder, hvis mål er at omgå de
danske regler, herunder reglerne om
løn- og arbejdsvilkår. Hvis det er
tilfældet - klart uacceptabelt.
Dømmer selvfølgelig ikke virksomheder
på forhånd. Men hvis der er
virksomheder, som bruger sådanne
metoder, skal det frem i lyset.
Netop for at undgå at pege fingre uden at
have bevis, har jeg rettet henvendelse til
mine ministerkollegaer i Tyskland og
Rumænien om deres praksis på området
og om resultaterne af deres kontrol.
(Konkrete svar på de stillede spørgsmål)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393487_0007.png
Side 7/11
Spørgsmål AI om hvilke afgørelser, der
dokumenterer, at de danske
virksomhedsetableringer er ulovlige: Der
er mig bekendt ikke konkrete EU-
afgørelser på området – Men: EU-
lovgivningen er klar. Det er ikke lovligt
at oprette postkasseselskaber.
Det er som udgangspunkt de nationale
domstole, som træffer afgørelse i
henhold til EU-lovgivningen.
Igen understrege: jeg har ikke sigtet mod
konkrete danske virksomheder – men
mod det, at postkasseselskaber er en
ulovlig konstruktion. Ligeså klart er det
derfor: selvfølgelig lovligt at etablere
reelle danske datterselskaber i udlandet.
Spørgsmål AJ om hvad jeg konkret har
gjort over for udenlandske kollegaer, er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393487_0008.png
Side 8/11
berørt. Nemlig - rettet henvendelse til
tyske og rumænske kollegaer. For ganske
nyligt modtaget svar fra begge, som
oplyser, at der p.t. ikke er afdækket
ulovligheder – kun glædeligt. Min
rumænske kollega oplyser: der findes et
rumænsk selskab ved navn "Contrans",
som også har været nævnt i TV2, men at
selskabet ikke har en
fællesskabstilladelse og heller ikke har
lastbiler, der udfører international
transport. Derudover lever selskabet
ikke længere op til de kapitalkrav, der
eksisterer for at drive et selskab i
Rumænien.
Må forstås som, at selskabet ikke
længere er fungerende i Rumænien. Jeg
kan ikke sige, om der har foregået noget
ulovligt eller ej, men kan blot konstatere,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393487_0009.png
Side 9/11
at virksomheden tilsyneladende ikke
længere kører internationale transporter
fra Rumænien.
Svarene er ved at blive oversat og vil
derefter blive sendt til TRU til
orientering.
Spørgsmålene AK og AL om overvejelser
om de skadevirkninger, som udtalelser
kan have medført, og om jeg agter at
trække udtalelserne tilbage.
Håber, at det fremgår klart af dette
samråd, hvad intentionerne med
udtalelserne har været. Nemlig at tage
afstand fra de virksomheder, som
vitterlig forsøger at omgå de danske løn-
og arbejdsvilkår. Kan ikke være skadeligt
for virksomheder, der kører en ordentlig
forretning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393487_0010.png
Side 10/11
Håber således også det fremgår klart,
hvad intentionerne ikke har været.
Nemlig at udtale mig negativt om de
danske virksomheder, som følger
reglerne, som de skal.
Jeg finder derfor ikke anledning til at
trække udtalelserne tilbage.
(Fremadrettet)
Herudover: lyst til at fortælle, at
Vejtransportrådet i øjeblikket er ved at
få udarbejdet en analyse af
produktiviteten i vejtransporterhvervet.
En del af denne undersøgelse er netop at
spotte de gode cases, hvor danske
virksomheder lykkes godt. Fokus i
analysen er på de danske logistik- og
vejtransportvirksomheders
internationale engagement.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393487_0011.png
Side 11/11
Ser meget frem til at høre nærmere om
dette.
Vigtigt at skabe en nuanceret viden om
den verden, som både nationale og
internationale transportører navigerer i.