Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1403288_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. september 2014
2014-3394
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. august 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 936:
Vil ministeren fremskaffe tal fra Trafikverket i Sverige og Banedanmark i Dan-
mark, der viser rettidigheden for tog i Øresundstrafikken mod Sverige (fra
Danmark) og mod Danmark (fra Sverige) ved Peberholm for henholdsvis 2012
og 2013 opdelt på måneder og årsgennemsnit?
Svar:
Jeg har forelagt sagen for Banedanmark, som har oplyst de tal, der fremgår af
nedenstående tabel 1 og 2.
Banedanmark oplyser endvidere at:
”Både Trafikverket og Banedanmark har adgang til samme data for registre-
ringen af ankomster på Peberholm.”
På denne baggrund er der ikke indhentet tal fra Trafikverket.
Til tabellerne nedenfor kan jeg tilføje, at rettidigheden mellem Danmark og
Sverige indtil videre synes at være lidt bedre fra Danmark til Sverige i år, og at
Sverige i 2011 sendte lidt flere forsinkede tog til Danmark end omvendt.
Det skifter således lidt, hvilke af de to lande der leverer flest rettidige tog.
Det bør også bemærkes, at langt de fleste forsinkede tog, der sendes fra Dan-
mark i retning mod Sverige, ifølge Banedanmark opstår på strækningen mel-
lem København H og Københavns Lufthavn (Kastrupbanen). Ved på lidt længe-
re sigt at køre Kystbanen sammen med de øvrige sjællandske regionaltogs-
strækninger undgås det, at forsinkelser fra Kastrupbanen såvel som fra Sverige
kan påvirke trafikken på Kystbanen. Jeg henviser til mit svar på spørgsmål 935
(TRU alm. del) for en uddybning heraf.
Herudover er det meget få passagerer, der står på mellem Helsingør og Helle-
rup, som kører videre med togene til Sverige. Der er ligeledes få passagerer fra
Sverige, som kører videre ad Kystbanen. Der er således ikke nogen nævnevær-
dig fordel for passagererne ved, at Kystbanetrafikken fortsætter til Sverige.
Når vi ser på den fremtidige togbetjening over Øresund, bør vi derfor under alle
omstændigheder overveje, hvor langt ind i Danmark togene fra Sverige skal
køre, og hvor langt ind i Sverige togene fra Danmark skal køre.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1403288_0002.png
Det må i den sammenhæng også være i både svenske og danske passagerers
interesse, at forsinkelserne ikke kan sprede sig længere end højst nødvendigt –
uanset hvilken af de to nationer der leverer mest rettidig togtrafik i denne tids-
periode.
Det er
derfor
min opfattelse, at vi på dansk side bør gå i gang med at gradvist
adskille Øresunds- og Kystbanetrafikken, og dermed begrænse risikoen for at
forhold i Sverige og på Kastrupbanen giver forsinkede tog på Kystbanen.
Kystbanen kan dog ikke i sin helhed drives sammen med den øvrige sjælland-
ske regionaltrafik, før flere sjællandske banestrækninger er elektrificeret. Med
de markante forbedringer af baneinfrastrukturen, herunder det nye signalsy-
stem, samt elektrificeringen og hastighedsopgraderingen af de resterende regi-
onalstrækninger, forventes sammenbinding af Kystbanen med den sjællandske
regionaltrafik at resultere i øget rettidighed.
Herudover mener jeg også, at vi sammen med svenskerne bør fokusere på at
skabe en velfungerende fælles Øresundstrafik på strækningen, som har rele-
vans for hovedparten af de rejsende til og fra Danmark, dvs. Lund–Malmö–
København.
Tabel 1 – Rettidighed mod Sverige
Tabel 2
-
Rettidighed mod Danmark
Side 2/3
2012
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
91,9 %
87,9 %
91,8 %
92,2 %
89,7 %
82,2 %
85,2 %
89,9 %
94,5 %
80,3 %
89,1 %
85,0 %
2013
90,8 %
89,3 %
89,8 %
89,4 %
84,7 %
83,2 %
85,1 %
85,3 %
90,4 %
88,3 %
89,8 %
88,9 %
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
2012
86,8 %
84,0 %
90,6 %
88,8 %
90,5 %
89,4 %
90,5 %
90,3 %
94,6 %
91,9 %
93,5 %
85,3 %
2013
90,5 %
93,0 %
91,8 %
91,6 %
85,4 %
89,5 %
86,0 %
88,8 %
91,6 %
88,4 %
90,3 %
89,1 %
Note:
Målt på togafgange fra Danmark mod
Sverige. Togafgange, som er mere end 4
minutter og 59 sekunder forsinket ved pas-
sage af Peberholm st., registreres som for-
sinket. Alle aflyste togafgange er inkluderet
på lige fod med forsinkede togafgange. Data
fra Banedanmark.
Note:
Målt på togafgange fra Sverige mod
Danmark. Togafgange, som er mere end 4
minutter og 59 sekunder forsinket ved
passage af Peberholm st., registreres som
forsinket. Alle aflyste togafgange er inklu-
deret på lige fod med forsinkede togafgan-
ge. Data fra Banedanmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1403288_0003.png
Med
venlig
hilsen
Side 3/3
Magnus Heunicke