MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. september 2014
2014-3394
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. august 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 936:
Vil ministeren fremskaffe tal fra Trafikverket i Sverige og Banedanmark i Dan-
mark, der viser rettidigheden for tog i Øresundstrafikken mod Sverige (fra
Danmark) og mod Danmark (fra Sverige) ved Peberholm for henholdsvis 2012
og 2013 opdelt på måneder og årsgennemsnit?
Svar:
Jeg har forelagt sagen for Banedanmark, som har oplyst de tal, der fremgår af
nedenstående tabel 1 og 2.
Banedanmark oplyser endvidere at:
”Både Trafikverket og Banedanmark har adgang til samme data for registre-
ringen af ankomster på Peberholm.”
På denne baggrund er der ikke indhentet tal fra Trafikverket.
Til tabellerne nedenfor kan jeg tilføje, at rettidigheden mellem Danmark og
Sverige indtil videre synes at være lidt bedre fra Danmark til Sverige i år, og at
Sverige i 2011 sendte lidt flere forsinkede tog til Danmark end omvendt.
Det skifter således lidt, hvilke af de to lande der leverer flest rettidige tog.
Det bør også bemærkes, at langt de fleste forsinkede tog, der sendes fra Dan-
mark i retning mod Sverige, ifølge Banedanmark opstår på strækningen mel-
lem København H og Københavns Lufthavn (Kastrupbanen). Ved på lidt længe-
re sigt at køre Kystbanen sammen med de øvrige sjællandske regionaltogs-
strækninger undgås det, at forsinkelser fra Kastrupbanen såvel som fra Sverige
kan påvirke trafikken på Kystbanen. Jeg henviser til mit svar på spørgsmål 935
(TRU alm. del) for en uddybning heraf.
Herudover er det meget få passagerer, der står på mellem Helsingør og Helle-
rup, som kører videre med togene til Sverige. Der er ligeledes få passagerer fra
Sverige, som kører videre ad Kystbanen. Der er således ikke nogen nævnevær-
dig fordel for passagererne ved, at Kystbanetrafikken fortsætter til Sverige.
Når vi ser på den fremtidige togbetjening over Øresund, bør vi derfor under alle
omstændigheder overveje, hvor langt ind i Danmark togene fra Sverige skal
køre, og hvor langt ind i Sverige togene fra Danmark skal køre.