Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1403290_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. september 2014
2014-3394
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. august 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 935:
Vil ministeren kommentere udtalelserne fra adm. direktør i Öresundståg AB,
Gunnar Wulff, der i Sydsvenskan (Sydsvenska Dagbladets AB 2013) den 7. fe-
bruar 2013 i artiklen "Dansk minister skyller sena tåg på svenska älgar" hæv-
der, at der er væsentlig flere forsinkelser fra Danmark mod Sverige end om-
vendt, samt at svenskerne ikke kan genkende ministerens tidligere udtalelser
om de mange sammenstød mellem tog og elge i Sverige, der skulle være årsag
til forsinkelser i Danmark?
Svar:
I 2012 og 2013 var der typisk flere forsinkede tog fra Danmark mod Sverige end
omvendt.
Jeg kan dog oplyse, at rettidigheden mellem Danmark og Sverige indtil videre
synes at være lidt bedre fra Danmark til Sverige i år, og at Sverige i 2011 sendte
lidt flere forsinkede tog til Danmark end omvendt
Den artikel, som der henvises til i spørgsmålet, indeholder en del kritiske be-
mærkninger. Jeg havde derfor behov for at præcisere og forklare mine syns-
punkter, hvilket jeg gjorde med et debatindlæg i samme avis den 13. februar
2014 (altså 6 dage efter den artikel, der nævnes i spørgsmålet, blev bragt).
Som jeg skrev i dette debatindlæg, er der ikke særlig mange passagerer fra Sve-
rige, som har glæde af, at den nuværende Øresundstogtrafik køres helt til Hel-
singør. Derfor vil en fremtidig opdeling af Øresundstogtrafikken være til glæde
for både danske og svenske togpassagerer, eftersom den sikrer en mere stabil
og rettidig togtrafik. Det planlægges derfor på længere sigt at køre Kystbanen
sammen med de øvrige sjællandske regionaltogsstrækninger, i takt med at dis-
se elektrificeres.
Dette forventes at bidrage til en højere rettidighed. Dette skyldes for det første,
at det samlede togsystem bliver mindre komplekst, idet tog fra fx Göteborg ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1403290_0002.png
længere køres helt til Helsingør. For det andet vil både Kystbanen og de øvrige
sjællandske strækninger få nyt signalsystem og blive hastighedsopgraderet.
Alene det nye signalsystem forventes at reducere antallet af forsinkelser, som
skyldes signalfejl, med 80 pct.
Disse investeringer i infrastrukturen vil bidrage til at forbedre rettidigheden,
uanset hvilken nation der i denne tidsperiode forsinker flest tog mellem Dan-
mark og Sverige.
Endelig bør det også bemærkes, at langt de fleste forsinkede tog, der sendes fra
Danmark i retning mod Sverige, ifølge Banedanmark forsinkes på strækningen
mellem København H og Københavns Lufthavn (Kastrupbanen). Hvad angår
togtrafikken i den modsatte retning, oplyser Banedanmark, at der opstår flere
forsinkelser på Kastrupbanen, end der indhentes. Disse forsinkelser kan i dag
påvirke togtrafikken på Kystbanen, fordi togtrafikken fra både Sverige og Ka-
strupbanen fortsætter op ad Kystbanen. I en fremtidig situation, hvor flere af
togene fra Sverige og Kastrupbanen vender på København H eller Østerport st.,
vil forsinkelserne herfra lettere kunne indhentes og vil ikke påvirke Kystbanen
på samme måde som i dag.
Når det er sagt, skal der naturligvis også gøres noget ved den dårlige rettidig-
hed på Kastrupbanen. Jeg har derfor bedt Banedanmark om at sætte sig for
bordenden og samarbejde med Sund og Bælt og alle de togselskaber, der benyt-
ter denne strækning, for at få løst dette problem.
Hvad angår mine kommentarer om elgpåkørsler, vil jeg godt understrege, at jeg
ikke anklager de svenske elge for at være skyld i en væsentlig del af problemer-
ne på Kystbanen.
Elgpåkørslerne var blot et eksempel fra den kuriøse afdeling på, at sammen-
koblingen mellem Kystbanen og den sydsvenske regionaltogstrafik har haft
negative konsekvenser for danske passagerer.
I en situation, hvor DSB Øresund har for mange togsæt på værksted og for få
togsæt i drift, vil alle hændelser, der sender yderligere togsæt på værksted, ska-
be problemer for driften.
Dette gælder uanset, om det er elgpåkørsler eller mere almindelige materielfejl,
som er årsagen.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke