MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. september 2014
2014-3394
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. august 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 935:
Vil ministeren kommentere udtalelserne fra adm. direktør i Öresundståg AB,
Gunnar Wulff, der i Sydsvenskan (Sydsvenska Dagbladets AB 2013) den 7. fe-
bruar 2013 i artiklen "Dansk minister skyller sena tåg på svenska älgar" hæv-
der, at der er væsentlig flere forsinkelser fra Danmark mod Sverige end om-
vendt, samt at svenskerne ikke kan genkende ministerens tidligere udtalelser
om de mange sammenstød mellem tog og elge i Sverige, der skulle være årsag
til forsinkelser i Danmark?
Svar:
I 2012 og 2013 var der typisk flere forsinkede tog fra Danmark mod Sverige end
omvendt.
Jeg kan dog oplyse, at rettidigheden mellem Danmark og Sverige indtil videre
synes at være lidt bedre fra Danmark til Sverige i år, og at Sverige i 2011 sendte
lidt flere forsinkede tog til Danmark end omvendt
Den artikel, som der henvises til i spørgsmålet, indeholder en del kritiske be-
mærkninger. Jeg havde derfor behov for at præcisere og forklare mine syns-
punkter, hvilket jeg gjorde med et debatindlæg i samme avis den 13. februar
2014 (altså 6 dage efter den artikel, der nævnes i spørgsmålet, blev bragt).
Som jeg skrev i dette debatindlæg, er der ikke særlig mange passagerer fra Sve-
rige, som har glæde af, at den nuværende Øresundstogtrafik køres helt til Hel-
singør. Derfor vil en fremtidig opdeling af Øresundstogtrafikken være til glæde
for både danske og svenske togpassagerer, eftersom den sikrer en mere stabil
og rettidig togtrafik. Det planlægges derfor på længere sigt at køre Kystbanen
sammen med de øvrige sjællandske regionaltogsstrækninger, i takt med at dis-
se elektrificeres.
Dette forventes at bidrage til en højere rettidighed. Dette skyldes for det første,
at det samlede togsystem bliver mindre komplekst, idet tog fra fx Göteborg ikke