Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1403280_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. september 2014
2014 - 3394
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. august 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 934:
Vil ministeren på baggrund af artikler i Berlingske Tidende tirsdag den 19. au-
gust 2014 om problemerne på Kystbanen redegøre for, om han mener, at der
ikke opstår forsinkelser i Øresundstrafikken på den danske side, men kun i
Sverige? – jf. at ministeren vil afkoble Øresundstrafikken med Sverige for at
forbedre rettidigheden og pålideligheden på Kystbanen.
Svar:
Naturligvis opstår forsinkelser i den fælles Øresundstogtrafik også på den dan-
ske side af Øresund.
Uanset dette synes jeg dog stadig, at der bør gøres noget ved de mange forsin-
kelser, som opstår i Sverige.
I den sammenhæng er det vigtigt at skelne mellem situationen i dag og det
længere sigte.
For at kunne sikre en bedre og mere stabil togdrift på Kystbanen har regerin-
gen foreslået, at togtrafikken fra Kystbanen til Sverige gradvist adskilles. Der-
ved undgås det, at forsinkelser og aflysninger fra Sverige breder sig til Kystba-
nen.
Adskillelsen kan først ske fuldt ud fra omkring år 2020, når flere regionaltog-
strækninger på Sjælland er blevet elektrificeret. Når elektrificeringen på Sjæl-
land er fuldendt, vil alle sjællandske regionaltogstrækninger også være ha-
stighedsopgraderet og have fået nyt signalsystem. Det forventes derfor, at der
vil opstå færre forsinkelser, når Kystbanen køres sammen med de øvrige sjæl-
landske strækninger.
Jeg har allerede nu igangsat et større udredningsarbejde sammen med Skåne-
trafiken om den fremtidige togbetjening af Øresundsbroen, hvor hensynet til
god rettidighed er afgørende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1403280_0002.png
Jeg har dog ikke tænkt mig at vente til 2020, før der gøres noget ved forsinkel-
serne fra Sverige.
I dag opstår der fra tid til anden akutte situationer, hvor et specifikt problem i
Sverige – fx et køreledningsnedfald, signalfejl etc. – forsinker togtrafikken i
Danmark.
For mig at se er det ganske naturligt, at danske passagerer ikke skal rammes af
forsinkelser, som opstår i Sydsverige. Jeg kan heller ikke se, at der fra svensk
side skulle være interesse i, at forsinkede tog fortsætter helt til Helsingør.
Derfor har jeg nu bedt Banedanmark om sammen med DSB Øresund at under-
søge, om det allerede nu er muligt at adskille togtrafikken i Danmark og Sverige
i situationer, hvor der er store forsinkelser fra Sverige.
Ud over forsinkelser fra Sverige bør det nævnes, at det også vil være en fordel,
at togtrafikken fra strækningen mellem København H og Københavns Lufthavn
(Kastrupbanen) ikke fortsætter op ad Kystbanen. Jeg henviser til mit svar på
spørgsmål 935 (TRU alm. del) for en uddybning heraf.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke