MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. september 2014
2014 - 3394
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. august 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 934:
Vil ministeren på baggrund af artikler i Berlingske Tidende tirsdag den 19. au-
gust 2014 om problemerne på Kystbanen redegøre for, om han mener, at der
ikke opstår forsinkelser i Øresundstrafikken på den danske side, men kun i
Sverige? – jf. at ministeren vil afkoble Øresundstrafikken med Sverige for at
forbedre rettidigheden og pålideligheden på Kystbanen.
Svar:
Naturligvis opstår forsinkelser i den fælles Øresundstogtrafik også på den dan-
ske side af Øresund.
Uanset dette synes jeg dog stadig, at der bør gøres noget ved de mange forsin-
kelser, som opstår i Sverige.
I den sammenhæng er det vigtigt at skelne mellem situationen i dag og det
længere sigte.
For at kunne sikre en bedre og mere stabil togdrift på Kystbanen har regerin-
gen foreslået, at togtrafikken fra Kystbanen til Sverige gradvist adskilles. Der-
ved undgås det, at forsinkelser og aflysninger fra Sverige breder sig til Kystba-
nen.
Adskillelsen kan først ske fuldt ud fra omkring år 2020, når flere regionaltog-
strækninger på Sjælland er blevet elektrificeret. Når elektrificeringen på Sjæl-
land er fuldendt, vil alle sjællandske regionaltogstrækninger også være ha-
stighedsopgraderet og have fået nyt signalsystem. Det forventes derfor, at der
vil opstå færre forsinkelser, når Kystbanen køres sammen med de øvrige sjæl-
landske strækninger.
Jeg har allerede nu igangsat et større udredningsarbejde sammen med Skåne-
trafiken om den fremtidige togbetjening af Øresundsbroen, hvor hensynet til
god rettidighed er afgørende.