Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1307990_0001.png
1307990_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
4. december 20132013-4477
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål, som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 93:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17. september 2013 fra RømøHavns bestyrelse vedrørende foretræde om havnens udviklingspotentialeog ydermoler, jf. TRU alm. del - bilag 30.

Svar:

Jeg synes, det er positivt, at der er gode kræfter i på Rømø Havn og i TønderKommune, der de seneste år har arbejdet med udviklingen af havnen og omstil-lingen fra fiskeri og færgefart til i højere grad at fokusere på offshore vindmøl-leindustrien.Havnen har allerede investeret i ombygning og udvidelse af eksisterende kajan-læg, der skal understøtte havnens omstilling til offshore. Havnens udviklings-plan indeholder derudover et ønske om at udvide den eksisterende havn modnord med ca. 4,5 ha nyt oplagsareal og etablere et vejanlæg på havnens areal,der forbinder hovedvejen med oplagsarealet og det nye kajområde.Jeg synes, det er spændende at følge havnens arbejde og udviklingsplaner, dervidner om, at havnen har øje for at finde og dyrke nye markeder i konkurrencemed andre havne.Rømø Havn har i august 2013 sendt en ansøgning til Transportministeriet på30 mio. kr. om offentlig støtte til ydermoler.Havnen ønsker med ansøgningen at få del i de tilbageløbsmidler til Infrastruk-turfonden fra TEN-T-støtte til projekteringsbroen af Storstrømsbroen på for-venteligt 112 mio. kr. Det er meddelt havnen, at prioriteringen af disse midler,såfremt der opnås den forventede TEN-T-støtte, forhandles i forligskredsenbag en grøn transportpolitik.Jeg kan oplyse, at der er på nuværende tidspunkt ikke er tildelt TEN-T-støtte tilStorstrømsbroen, idet der ansøges om støtte i 2014. Det fremgår af den politi-ske aftale af 21. marts 2013 om en ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv.,
at parterne bag aftalen drøfter den konkrete anvendelse af midlerne, når de erblevet tilført Infrastrukturfonden.Som det tidligere er gjort Rømø Havn og Tønder Kommune opmærksomt på, erdet en konkret udfordring, at der fra EU's side eksisterer en række restriktionerift. statsstøtte til havne, som er i konkurrence med andre havne. Statsstøttebe-grebet er bredt defineret og omfatter alle former for statslig aktivitet, der giveren eller flere virksomheder en økonomisk fordel frem for andre, uanset formen.Europa-Kommissionen har en streng fortolkning af, hvad medlemsstaterne måstøtte, og deres tolkning er skærpet yderligere inden for det seneste år. Europa-Kommissionen vil formentligt ikke godkende offentlig støtte til infrastruktur påselve havnen.Ud fra et konkurrencemæssigt og statsstøtteretligt synspunkt er det derfor van-skeligt for staten at yde direkte økonomisk støtte til infrastruktur på RømøHavn, der ønsker at udbygge sin forretning, som er i konkurrence med andrehavne, der selv må investere i udvidelser. Transportministeriet har derfor tidli-gere opfordret Rømø Havn til at overveje muligheden for at søge om støtte tilegentlig baglandsinfrastruktur.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr