Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1395325_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. september 2014
2014-3299
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. august 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Transportudvalget.
Spørgsmål nr. 927:
Kan ministeren bekræfte, at en Egholm-motorvej, der står færdig i 2020, kun
vil aflaste Limfjordstunnelen med ca. 16 pct., og at en årlig stigning i trafikken
på 1,6 pct. ikke er usandsynlig, og at der således allerede i 2030 vil være mere
trafik i Limfjordstunnelen end i dag, hvorfor der på dette tidspunkt må forven-
tes et pres for etablering af yderligere en Limfjordsforbindelse ved Aalborg som
paralleltunnel? Hvad vil den samlede pris være på disse to Limfjordsforbindel-
ser? Vil denne store udgift ikke kunne forhindres, hvis man bygger en parallel-
tunnel først?
Der henvises til Synspunkt af Anker Lohmann-Hansen i Nordjyske 3/8-14.
Svar:
Vejdirektoratet har i 2013-2014 gennemført en konsolidering af trafikbereg-
ningerne for Egholmlinjen og Østforbindelsen med Landstrafikmodellen, hvor
resultaterne er sammenholdt med resultaterne fra VVM-undersøgelsen af en 3.
Limfjordsforbindelse fra 2011.
Vejdirektoratet oplyser, at det fremgår af beregningerne med Landstrafikmo-
dellen, at hverdagsdøgntrafikken i Limfjordtunnelen vil stige fra de nuværende
ca. 74.000 køretøjer til ca. 79.000 køretøjer i 2020, hvis der ikke bygges en ny
forbindelse. Limfjordstunnelens kapacitet er vurderet til ca. 80.000 køretøjer
pr. hverdagsdøgn med den aktuelle døgnfordeling og køretøjssammensætning.
Såfremt Egholmlinjen etableres, vil den ifølge Vejdirektoratet få en fjordkryd-
sende trafik i 2020 på ca. 21.500 køretøjer pr. hverdagsdøgn. Samtidig vil tra-
fikken i Limfjordstunnelen blive reduceret til ca. 66.000 køretøjer, svarende til
en aflastning på 16,5 procent.
Vejdirektoratet oplyser endvidere, at hverdagsdøgnstrafikken ifølge beregnin-
gerne med Landstrafikmodellen i 2030 vil være steget til ca. 70.000 køretøjer i
Limfjordstunnelen og ca. 23.500 køretøjer på Egholmforbindelsen, hvilket sva-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395325_0002.png
rer til en årlig vækst på 0,5 procent i Limfjordstunnelen og 0,9 procent på Eg-
holmforbindelsen. En vækst på 1,6 procent pr. år efter 2020 er således meget
høj i forhold til vækstforudsætningerne i Landstrafikmodellen.
Slutteligt oplyser Vejdirektoratet, at Egholmlinjens kapacitet vurderes at være
ca. 55.000 køretøjer pr. hverdagsdøgn, hvorfor kapacitetsreserven vil være
størst her. Efterhånden som trafikken i Limfjordstunnelen igen nærmer sig
kapacitetsgrænsen, vil en større andel af den fjordkrydsende trafik i stedet væl-
ge Egholmlinjen.
På baggrund af ovenstående forventer Vejdirektoratet derfor, at de to forbin-
delser også har en vis kapacitetsreserve efter 2030 - også selv om trafikvæksten
skulle blive større end beregnet med Landstrafikmodellen.
Jeg kan derudover oplyse, at det samlede anlægsbudget i VVM-redegørelsen er
6,2 mia. kr. for Egholmforbindelsen og 5,4 mia. kr. for Østforbindelsen med
paralleltunnel (2011-priser).
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke