Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1395032_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. September 2014
2014-3219
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. august stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Flemming Damgaard Larsen (V).
Spørgsmål nr. 920:
Ministeren bedes redegøre for, hvor meget yderligere støj der kommer i hen-
holdsvis Greve, Solrød og Køge kommuner som følge af den nye Ringstedbane?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:
”Banedanmark kan oplyse, at for den nye bane mellem København og Ringsted
fremgår støjberegningerne af miljøredegørelsen for projektet (hæfte 6 om støj
og vibrationer) samt på Banedanmarks hjemmeside med kort over Den nye
bane København- Ringsted:
http://www.bane.dk/visModulbeholder.asp?artikelID=18728
Figur 1 viser et udsnit fra hjemmesiden, hvor støjen fra banen fremgår.
Figur 1: Udsnit af kort over banen ved Greve med banestøj
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395032_0002.png
Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for støj angives som et årsgennemsnit
(L
den
) for støjbelastningen. For veje er denne 58 dB, mens den for jernbaner er
64 dB.
1
For jernbaner gælder endvidere, at maksimalværdien (LA
max
) af støjen
for den togtype, der giver anledning til det højeste støjniveau for en given tog-
passage, ikke må overstige 85 dB.
Banedanmark vil facadeisolere boliger, hvor støjen fra jernbanen overstiger 64
dB. Banedanmark vil derudover også støjdæmpe ved boliger, som belastes af
vejstøj på 58 dB eller mere som følge af vejomlægninger nær ved banen, der er
forårsaget af banens placering. Banedanmark er på nuværende tidspunkt i gang
med at genberegne støjbelastningen for strækningshastigheder op til 250 km/t
på hele strækningen for det endelige detailprojekt. Det opdaterede resultat
forventes at foreligge ultimo 2014. Banedanmark vil herefter kontakte de be-
rørte naboer med henblik på facadeisolering.
I forbindelse med miljøredegørelsen (hæfte 6, s. 18-19) blev der på to særligt
støjudsatte steder på strækningen (Solrød Strand og Køge Nord) foretaget støj-
beregninger for den samlede støj fra de eksisterende veje og den nye bane. Be-
regningerne viste, at støjbidraget fra jernbanen kun enkelte steder ville resulte-
re i en meget begrænset stigning i det samlede støjniveau på op til 1,1 dB.
Figur 2 viser et udsnit fra Banedanmarks hjemmeside, hvor støjen fra både vej
og bane fremgår.
Side 2/3
Figur 2: Udsnit af kort over banen ved Solrød med vej- og banestøj
1
Enheden "Lden" er en årsdøgnmiddelværdi, som er sammensat af støjbidraget i hhv. dag-,
aften- og natperioden. Af hensyn til større gene ved støj i aften- og natperioden er støjen i
aftenperioden tillagt et tillæg på 5 dB, og støjbidraget i natperioden et tillæg på +10 dB
inden fastlæggelse af Lden-niveauet. Dette gør sig gældende for såvel vejstøj og banestøj.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395032_0003.png
Banedanmark kan ikke redegøre for det nuværende støjniveau i henholdsvis
Greve, Solrød og Køge kommuner. Der er med udgangspunkt i de nævnte case
studier fra miljøredegørelsen dog intet, der tyder på, at ændringen i støjniveau-
et langs med den nye bane i disse kommuner skulle blive højere end ved de to
undersøgte lokationer, hvor der kun vil ske en begrænset stigning i det samlede
støjniveau."
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke