Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
- AKT 347389 - BILAG 1 - [ Svar til Kurt Sørensen ] -
transportministeriet
MINISTEREN
Kurt SørensenE-mail:kurt(5) vi rring.dk
DatoJ . nr.
- 2 SEP. 20132013-2215
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon417127 00
Kære Kurt SørensenTak for din henvendelse af 21. juni 2013 vedr. trafikforholdene på KronprinsFrederiks Bro.Jeg har forelagt din henvendelse for Sund & Bælt Partner A/S, som har udar-bejdet brugerfinansieringsanalysen for en ny fjordforbindelse ved Frederiks-sund og de trafikberegninger, der ligger til grund for projektet.Sund & Bælt Partner A/S har følgende bemærkninger, som jeg kan henholdemig til:"I 2011 var der ifølge Vejdirektoratets trafiktællinger en døgntrafik på Kron-prins Frederiks Bro på 19.456 køretøjer. Dette tal er højere end COWI's tællingfra 1999 på maksimalt 16.800 køretøjer i døgnet, som henvises til i Kurt Søren-sens henvendelse.Vejdirektoratets trafiktællinger anvendes bredt i forbindelse med vejprojekter iDanmark, og der er ikke grund til at tro, at tællingerne er upræcise. Vejdirekto-ratets trafiktal udtrykker et gennemsnit over hele året. Trafikken er højst omsommeren, hvor trafikbelastningen derfor må antages at have været højere endde knap 20.000 køretøjer i døgnet.Det er ikke korrekt, at der ikke har været trafikvækst på strækningen siden1999. Fra 1999 til 2011 er trafikken på Kronprins Frederiks Bro, ifølge Vejdirek-toratets tællinger, i alt steget med knapt 12 pet. på trods af finanskrise, stigendetrængsel og tiltagende køproblemer på broen.Brugerfinansierings-analysen, som Sund & Bælt Partner har gennemført, tagerudgangspunkt i den trafikanalyse, som Vejdirektoratet gennemførte i forbin-delse med WM-undersøgelsen i 2010-rapporten: "Ny fjordforbindelse vedFrederikssund, W M redegørelse. Sammenfattende rapport".Vejdirektoratets analyse var baseret på den såkaldte OTM-model, der ved gratispassage af begge broer forudsagde en gennemsnitlig trafik på 33.130 biler pr.døgn i 2018. Denne prognose var udgangspunktet for Sund & Bælt-analysen,hvor der var fokus på at vurdere effekterne af at indføre brugerbetaling på for-bindelserne over Roskilde Fjord.
of
Man kan altid diskutere, om forudsætningerne i OTM-modellen (og andre tra-fikmodeller) holder, men modellen er, indtil Landstrafikmodellen er klar tilbrug, det bedste redskab til at forudsige trafikvækst, og den er benyttet til vur-dering af de trafikale effekter af mange andre infrastrukturprojekter i hoved-stadsområdet.Afslutningsvis skal bemærkes, at vejtrafikken på Storebæltsforbindelsen overen periode på 8 år fra 2004 til 2012 er steget med 26%.
Det er således ikkekorrekt, at der ikke har været en stigning i denne periode."Der er ingen tvivl om, at Kronprins Frederiks Bro og J. F. Willumsensvej udgøren flaskehals og har stigende problemer med myldretidstrængsel. Det vidnerikke bare Vejdirektoratets og Sund & Bælts beregninger om, men også de utal-lige henvendelser og meldinger, der i de seneste år er kommet Transportmini-steriet i hænde fra borgere og lokalpolitikere i Frederikssund og omegn.Dette er baggrunden for, at forligskredsen bag en grøn transportpolitik med"Aftale om en ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv." af 21. marts 2013besluttede at etablere en ny fjordforbindelse ved Frederikssund, som finansie-res dels ved brugerbetaling på en ny fjordforbindelse, dels ved hjælp af et stats-ligt bidrag.
side 2/2
n Dyhr