Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
3. december 20132013-4475
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 92:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. september 2013 fra Grund-ejerforeningen på Tørslev Hage vedrørende foretræde om etablering af en nyfjordforbindelse, jf. TRU alm. del – bilag 366 (2012-2013).Svar:
I henvendelsen fra grundejerforeningen på Tørslev Hage er vedlagt brev fraKurt Sørensen om trafiktællinger, som jeg tidligere har besvaret. For så vidtangår denne del af henvendelsen henviser jeg derfor til mit til Kurt Sørensen af2. september 2013.Vedrørende fortolkningen af habitatdirektivet har Vejdirektoratet oplyst, atprojektets påvirkninger af arter og naturtyper i henhold til habitatdirektivet ervurderet i VVM-redegørelsen. Projektet vurderes at kunne gennemføres udenpåvirkninger af naturtyper og arter på udpegningsgrundlaget for Natura 2000-området. Det skyldes, at alle påvirkninger enten er midlertidige, og derfor gen-oprettes efter anlæggets afslutning, eller afværges i forbindelse med projektetsgennemførelse.I forbindelse med VVM-redegørelsen for en ny forbindelse over Roskilde Fjordhar Vejdirektoratet fået gennemført trafikberegninger, hvori det er forudsat, atHolbækmotorvejen syd om Roskilde er udvidet til 6 spor. Dette betyder, at der iden fremtidige beregningssituation er lidt færre biler, der passerer broen i Fre-derikssund, end hvis vejen ikke var udvidet.Ændringen er dog ret marginal i forhold til den samlede trafik over broen iFrederikssund. Trafiktællinger på Kronprins Frederiks bro viser, at der i efter-året 2012 og 2013 var 500–600 færre biler pr. hverdagsdøgn (gennemsnitlighverdagsdøgntrafik er ca. 21.000) end i efteråret 2011. Det kan dog ikke nød-vendigvis alene tilskrives udvidelsen af motorvejen ved Roskilde.Vejdirektoratet har i forbindelse med udarbejdelsen af VVM-redegørelsen foren ny forbindelse over Roskilde Fjord vurderet mange forskellige løsninger og
de miljømæssige og samfundsøkonomiske konsekvenser af disse. Ud fra ensamlet afvejning af de trafikale, miljømæssige, anlægsøkonomiske og sam-fundsøkonomiske konsekvenser indstillede Vejdirektoratet i 2010 som hoved-forslag, at anlægge en ny fjordforbindelse som en højbro, svarende til forslag s1i VVM-redegørelsen.I forlængelse af brugerfinansieringsanalysen, som blev gennemført af Sund ogBælt Partner A/S, indgik de syv forligspartier bag af aftalen om ’En grøn trans-portpolitik’ den 21. marts 2013 en aftale om at etablere en ny fjordforbindelsesom en højbro svarende til Vejdirektoratets hovedforslag.Som led i aftalen af 21. marts 2013 er Vejdirektoratet i gang med forberedelsenaf projektet. Transportministeriet udarbejder sammen med Finansministerietforslag til den konkrete organiserings- og finansieringsmodel i forbindelse medforberedelsen af projektets anlægslov. Det fremtidige vejbestyrelsesansvar vilsåledes komme til at fremgå af forslag til anlægslov, som forventes fremsat tilvedtagelse i foråret 2014.Vejdirektoratet er som led i forberedelserne af projektets anlægslov i dialogmed Frederikssund Kommune om eventuelle justeringer af projektet i henholdtil borgermødet i april 2011. Beskrivelsen af projektet og eventuelle justeringerheraf vil fremgå af forslag til anlægslov.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr