MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. august 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. august 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 912:
Ministeren bedes oplyse, om der med den nuværende sporkapacitet mellem
Herning og Struer kan etableres en "Midtjysk ringbane" med halvtimesdrift i
hver retning på strækningen Viborg-Langå-Aarhus-Skanderborg-Silkeborg-
Herning-Holstebro-Struer-Skive-Viborg, samtidig med at der opretholdes det
nuværende antal daglige afgang for direkte tog mellem Thisted/Struer og Vejle/
København? Såfremt der ikke er den fornødne kapacitet til etablering af den
nævnte ringbanedrift samtidig med opretholdelse af de gennemkørende tog,
bedes ministeren oplyse et økonomisk overslag vedr. etablering af de fornødne
krydsningsspor m.v. på strækningen mellem Struer og Herning.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser følgende:
”Det er Trafikstyrelsens vurdering, at der ikke vil være banekapacitet til at etab-
lere en ”Midtjysk ringbane” med halvtimesdrift, hvis det nuværende antal tog
på strækningen Struer-Holstebro-Herning-Vejle skal opretholdes.
Hvis en ringbane skal realiseres ”ovenpå” den nuværende køreplan, vurderer
Trafikstyrelsen, at særligt strækningen Herning-Hostebro skal udbygges ud
over, hvad der er aftalt i Togfonden DK. En sådan kapacitetsudbygning, der vil
omfatte en længere strækning med dobbeltspor, vurderes på et helt foreløbigt
stadie at koste 400 - 700 mio. kr.
Trafikstyrelsen vurderer, at det vil være til større gavn for passagerne at fokuse-
re på togforbindelser til Aarhus. Det skyldes, at ca. 60 % af alle kollektive rejser
(busser og tog) er rettet til/fra Aarhus og ca. 50 % af alle togrejser er til/fra
Aarhus. Med Togfondens projekter til ca. 92 mio. kr. omhandlende et ekstra
spor ved Gødstrup samt en mindre kapacitetsudvidelse mellem Herning og
Holstebro, vil der være mulighed for at etablere en direkte forbindelse fra Hol-
stebro til Aarhus over Gødstrup og Herning. Den nuværende togforbindelse
mellem Århus-Herning kan forlænges op til Holstebro (som timedrift), samti-