MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. august 2014
2014 -3136
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. juli stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Thomas Danielsen (V).
Spørgsmål nr. 910:
I forlængelse af at Midttrafik har ændret deres zoneinddeling, har det medført
store prisstigninger for mange togpendlere. Stigningen betyder f.eks. at billet-
prisen fra Struer til Brande er steget med over 50 pct.
Ministeren bedes derfor redegøre for, hvorledes stigningen harmonerer med
takstloftet og regerings løfter om lavere takster?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser følgende:
”Midttrafik har pr. den 29. juni 2014 indført en ny zonestruktur, som er beslut-
tet af trafikselskabets bestyrelse med bestyrelsesformanden Hans Bang-Hansen
(V) i spidsen.
Den nye zonestruktur er indført, da Midttrafiks tidligere zonestruktur bestod af
tre forskellige prissystemer og to forskellige zonestørrelse, hvilket skabte ud-
fordringer ift. en ensartet prisstruktur og fælles betalingsformer (herunder
indførslen af rejsekort).
I henhold til Lov om Trafikselskaber § 6 b skal trafikselskabet arbejde for, at
takstsystemerne for den offentlige servicetrafik bliver ensartede og overskueli-
ge for passagererne, samt at taksterne er de samme i samtlige takstområder
inden for trafikselskabet. Den nye zonestruktur sikrer, at alle priser beregnes
på samme måder i hele regionen. Det betyder, at nogle kunder oplever, at pri-
sen for deres rejse er højere, mens andre oplever at prisen er hhv. lavere eller
uændret.
Takstloftet skal sikre, at takststigninger for billetter inden for et trafikselskab i
gennemsnit skal ligge under det udmeldte loft. Det betyder, at prisen på billet-
typen A kan overstige det udmeldte takstloft, hvis det modsvares af tilsvarende
hhv. stabile eller faldende priser på andre billettyper.