Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
0613HILLERØD KOMMUNE
ANLÆGSOVERSLAG FORFASE 1 AF OMBYGNING AFHILLERØD STATIONUDKAST
ADRESSE
COWI A/SParallelvej 22800 Kongens Lyngby
TLFFAXWWW
+45 56 40 00 00+45 56 40 99 99cowi.dk
0613HILLERØD KOMMUNE
ANLÆGSOVERSLAG FORFASE 1 AF OMBYGNING AFHILLERØD STATIONUDKAST
PROJEKTNR.DOKUMENTNR.VERSIONUDGIVELSESDATOUDARBEJDETKONTROLLERETGODKENDT
A0414250020.106.06.2013JACHJIMH, JSEJACH
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
5
INDHOLD122.12.22.333.13.23.33.444.14.24.34.44.54.64.74.855.166.6IndledningBaggrundBanedanmarks projektHillerød LAndre planer for Hillerød StationForslag til fase 1 ombygning af Hillerød StationAnlægselementerTidligere anlægsoverslagPrisbasis for projektetTillægSpor og adgangsvejeEksisterende sydlig transversalNuværende spor 11 og 12 (sydlige perroner)"Stationspladsen"AdgangsvejeNordlige perronerSporlayout nord for stationenGrænseflader til ombygning af S-banenOverslagSikringsanlægOverslagBusterminalenOverslag7891010121213131315151516172021222223252629
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
6
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
78
EntreprisegrænserKonklusion
3031
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
7
1
Indledning
Denne rapport indeholder et anlægsoverslag for første fase af ombygningen af Hil-lerød Station – den del af stationen som bruges af Lokalbanen. En senere ombyg-ning af S-togenes vendeanlæg på Hillerød Station er anden fase af ombygningen.Anlægsoverslaget er baseret på de skitser for en ombygning af stationen som Ba-nedanmark har lavet. Dele af den ombygning som er relevant for Lokalbanen kanikke gennemføres før det samlede projekt gennemføres – hvorimod ændringen afadgangsvejene (perrontunnel og –bro) som er relevante for begge faser af projektetskal gennemføres allerede som en del af første fase.I anlægsoverslaget indgår der to elementer som ikke indgår i Banedanmarks for-slag:
››
En ny busterminal, der er tæt integreret med jernbanedelen af projektetEt særligt sikringsanlæg for Lokalbanedelen af stationen.
Anlægsoverslagene er gennemført på det såkaldte fase-1 niveau – undtagen hvadangår busterminalen, hvis udformning kun er skitseret, men endnu ikke er fastlagt idetaljer og som derfor er rent nøgletalsbaseret.
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
8
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
2
Baggrund
Hillerød Station er allerede nu en travl station, der hvad angår S-togs passagererligger på niveau med Flintholm, Svanemøllen og Ballerup1. Dertil kommer at Hil-lerød Station også er et bus-knudepunkt og at Lokalbanen har stationen som dethelt centrale knudepunkt, hvor de forskellige toglinjer mødes.Hillerød Station er endestation for S-togbetjeningen af Nordbanen og trafikken påden yderste del af den gren af S-togsnettet ser ud til at vokse ganske betydeligt dekommende år. Alene signalprogrammet – altså etableringen af det såkaldte CBCT-system på S-banen – ser ud til at give en rejsetidsgevinst på 3 minutter mellemHolte og Hillerød. Dertil kommer etableringen af et stort nyt sygehus lige syd forHillerød og udbygningen af campus-området ved Hillerød Station. Samlet set ven-tes passagertallet mellem Holte og Hillerød at vokse med mere end 35 % frem til2022.2Der har derfor de senere år været politiske ønsker om at få en 5 min frekvens på S-toget, således at B-toget fik endestation på Hillerød Station i stedet for som nu påHolte Station. I forlængelse af dette har Banedanmark været i gang med at kigge pådenne gren af S-banen – både i forhold til etablering af overhalingsspor og ombyg-ning af Hillerød Station. Den foreløbige konklusion er at den klart billigste måde atetablere en infrastruktur, der kan muliggøre en bedre togbetjening af Hillerød, er enombygning af Hillerød station.En ombygning af Hillerød Station spiller også en helt central rolle i forhold til denkollektive trafiks muligheder for at betjene Nordsjælland. Som det er beskrevet i"Visionsplanen for Lokalbanen3" kunne Lokalbanen ved en ombygning af HillerødStation få nye muligheder for at koble betjeningen af Frederiksværkbanen sammenmed de øvrige baner. Det ville også være hensigtsmæssigt at lade såvel Gribskov-banen som Lille Nord have endestation på Hillerød Syd ved det nye sygehus, daoplandet for det nye sygehus er stort set sammenfaldende med Lokalbanens dæk-ningsområde.
12
Jf. Trafikplan for den statslige jernbane 2012-2027 Bilag 1Jf. Trafikplan for den statslige jernbane 2012-2027 Bilag 13Visionsplan for Lokalbanen, Movia, 2012
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
9
En ombygning af Hillerød Station står derfor helt centralt i forhold til at imøde-komme de fremtidige ønsker til den kollektive trafik i Nordsjælland.
2.1
Banedanmarks projekt
Hillerød Station er ejet af Banedanmark. Det er derfor også Banedanmark der harkigget på en samlet ombygning af stationen for at imødekomme de fremtidige øn-sker. En samlet oversigtsplan over en fremtidig Hillerød Station fremgår af figur 1:
Figur 1 Sporlayout efter ombygningen
Hovedelementerne i ombygningen er følgende:
›
Etablering af to gennemgående perronspor tæt på stationsbygningen, såledesat Lokalbanen får mulighed for at køre gennem stationen fra Lille Nord ogGribskovbanen til Frederiksværk banen.Etablering af to vendespor ved perron – et sydligt og et nordligt - til Lokalba-nens benyttelse
›
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
10
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
››
Ombygning af S-togenes vendeanlæg, således at der etableres vendespor nordfor stationen. Dette vil muliggøre 5 min. frekvens i S-togsdriftenEtablering af ny gangbro over hele sporterrænet, da der ikke længere vil væregangforbindelse i niveau fra vest siden af stationen til S-togssporene når Lo-kalbanens spor føres igennem.Ombygning af perrontunnelen således at tunnelen giver adgang til de nye S-togsperroner under lokalbanens spor.
›
Banedanmark har ikke sat økonomi på denne samlede ombygning af Hillerød Sta-tion.
2.2
Hillerød L
Da ombygningen af Hillerød Station har helt afgørende betydning for Lokalbanensudvikling og den kollektive trafiks konkurrenceevne i Nordsjælland har HillerødKommune presset på for at fremskynde projektet. I forlængelse af Banedanmarksovervejelser om ombygning af Hillerød fik Hillerød Kommune sikret en bevillingpå 15 mio. kr. til en lille ombygning af Hillerød Station i Trafikaftalen i juni 2012.Det projekt som Hillerød Kommune havde fået penge til sigtede snævert på enetablering af to gennemkørende lokalbanespor samt en etablering af nye adgangs-veje på stationen - bl.a. til S-togsperronerne - en såkaldt fase 1 af det større projekt,der som nævnt omfatter en ombygning af hele S-togs anlægget.I forlængelse af denne bevilling har der været arbejdet med at få udmøntet projek-tet mere konkret. Projektet har imidlertid vist sig at være mere omfattende end for-ventet - der har således vist sig en række problemer i forhold til gennemførelsen afprojektet, idet den statslige bevilling hvilede på supplerende finansiering fra kom-munen og regionen. Det er imidlertid ikke umiddelbart muligt for kommunen at ståsom bygherre for projektet fordi kommunalfuldmagten lægger bestemte bindingerfor de aktivitetsområder kommunen kan gå ind i.Ligeledes har der vist sig et behov for at få gennemgået og kvalificeret det forelø-bige anlægsoverslag for den nævnte fase 1, som er baseret på nøgletal og ikke påde konkrete forhold på Hillerød Station. Et væsentligt aspekt er således også atkomme i dybden med hvilke elementer der kan og bør indgå i et fase-1 projekt.
2.3
Andre planer for Hillerød Station
Banedanmarks signalprogram:S-togsstrækningen mellem Lyngby og Hillerød erudvalgt som early deployment strækning for udrulningen af det nye CBTC-signalsystem på S-banen. Det betyder at sikringsanlægget på Hillerød Station ud-skiftes som et af de først – og der installeres således nyt sikringsanlæg senest d.24/12 2014. Samtidig nedrives den eksisterende kommandopost.Hillerød station:Stationsbygningen i Hillerød er opført i 1864 og har derfor 150år jubilæum i 2014. I den anledning påtænker DSB at istandsætte bygningen og
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
11
føre den tilbage til sin oprindelige form. Ligeledes flyttes den 7-eleven, der i dagligger i en barakbygning lige ved kommandoposten, ind i selve stationsbygningenog barakken nedtages.
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
12
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
3
Forslag til fase 1 ombygning af HillerødStation
Forslaget til ombygning af Hillerød Station, som er genstanden for denne rapport,er udarbejdet på baggrund af Banedanmarks forslag til ombygning af Hillerød Sta-tion. Det er således fortsat Banedanmarks forslag til ombygning af stationen, derudgør masterplanen for den samlede station.I den her undersøgte fase 1 er der fokuseret på den del af ombygningen, der vedrø-rer Lokalbanens togdrift. Det har dog måttet konstateres at enkelte spor, der hørertil Lokalbanedelen af stationen ikke kan ombygges før også S-togsdelen af statio-nen ombygges. Dette gælder det nordlige og sydlige perronvendespor – spor 16 og10 . De er derfor udeladt af overslaget for fase 1.Der er også lagt nogle elementer til, som ikke indgår i Banedanmarks forslag tilombygning. Dette gælder etableringen af et relæsikringsanlæg for Lokalbanens delaf stationen, som kan kobles sammen med fjernstyringen af Lokalbanens øvrigesikringsanlæg.Ligeledes indgår der i anlægsoverslaget en ny trafikterminal, som kan lette over-gangen mellem bus og tog, kan sikre at cykelparkering kan foregå tæt på togene ogkan håndtere den lidt reducerede bustrafik, der er som følge af den ændrede busbe-tjening i Nordsjælland og som forventes at blive reduceret yderligere efter etable-ringen af stationen Hillerød Syd ved det nye sygehus.Der er i forslaget regnet med elevatorer ved alle relevante punkter i forbindelsemed både perrontunnel og gangbro for at sikre maksimal tilgængelig for handicap-pede, barnevogne og cykler.
3.1››
Anlægselementer
I anlægsoverslaget indgår 3 anlægselementer:Spor og adgangsveje, der omfatter etableringen af de gennemgående spor,ombygningen af den nordlige del af stationen, etablering af perrontunnel og –bro med trapper og elevatorer.
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
13
››
Sikringsanlæg, der omfatter etablering af et relæsikringsanlæg for Hillerødinklusive en sikret rangervej ind i værkstedsområdet.En trafikterminal, som omfatter et busanlæg og cykelparkering tæt forbundetmed den øvrige del af stationen.
3.2
Tidligere anlægsoverslag
Banedanmark har som nævnt arbejdet med en ombygning af Hillerød Station. Dereksisterer imidlertid ikke noget anlægsoverslag for denne ombygning.COWI har tidligere arbejdet med et anlægsoverslag for en begrænset ombygning afHillerød Station. Dette overslag forudsatte at en fase 1 kunne gennemføres aleneved en sideforskydning af det nuværende spor 14 og en gennemføring af de to lo-kalbanespor samt forlængelse af den eksisterende gangbro og en forlænget tunnel.Der er derfor tale om et meget reduceret projekt i forhold til det nu foreliggende.
3.3
Prisbasis for projektet
Anlægsoverslaget er 2013 prisniveau og eksklusiv moms.Anlægsoverslaget er baseret på overslagsmængder målt fra tegninger og skitser,samt en række enhedspriser, samt skønnede priser baseret på erfaringer.Enhedspriserne for perrontunnel og gangbro er baseret på anlægsoverslag fraNordvestbanen. På Lejre station anlægges en perrontunnel som næsten er identiskmed den planlagte tunnel i Hillerød. Priserne for gangbroen er baseret på den nyegangbro der anlægges på Tølløse station.For sporarbejderne er prisberegningerne primært baseret på nøgletal fra Banedan-mark, som blev anvendt i ankerbudgettet for sporfornyelsen Roskilde-Køge-Næstved.Enhedsprisen for bortskaffelse af forurenet jord er baseret på erfaringstal fra CO-WIs miljøafdeling, som tidligere har udført en forureningskortlægning af stationen.Prisen for det nye sikringsanlæg er skønnet på baggrund af erfaringstal fra lignendeprojekter (Ringsted og Holbæk) i Banedanmark.Den nye busterminal er prissat på baggrund af den udarbejdede skitse samt V&Sprisdatabase (anlæg og husbygning) 2013samt erfaringstal for signalanlæg og dy-namiske busterminaler.
3.4
Tillæg
I forbindelse med anlægsoverslaget, er en række tillæg tilføjet til fysikposterne.Disse tillæg er baseret på nøgletal fra andre projekter, og justeret efter projektetskompleksitet. Tillæggene indeholder dels udgifter til rådgivning i forbindelse med
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
14
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
den videre projektering i projektet samt projektopfølgning, og dels udgifter til byg-herreadministration, byggeledelse og tilsyn. Derudover er medregnet tillæg til jern-banetekniske godkendelser af anlægget, i form af validering af det nye sikringsan-læg, samt til Trafikstyrelsens Ibrugtagningstilladelse (som vil kræve at projektetfølger CSM-RA processen som kræver brug af assessor).
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
15
4
Spor og adgangsveje
Dette afsnit beskriver hvilke anlægselementer, der indgår i fase 1 af ombygningenaf Hillerød station, i forhold til spor og adgangsveje.Afsnittet er opdelt i geografiske områder, fra syd mod nord på stationen, for at gøreafsnittet mere læsevenligt. Endvidere er afsnittet suppleret af udsnit af illustratio-ner. Disse illustrationer findes også i større udgaver som bilag til rapporten.
4.1
Eksisterende sydlig transversal
Den eksisterende sydlige transversal (sporskifterne 116a og 116b), som er belig-gende syd for de eksisterende depotspor for S-tog, skal fjernes i forbindelse medprojektet. I dag benyttes transversalen, når tog fra Frederiksværk skal til og fraværkstedet, samt til godstoget til og fra Frederiksværk.
4.2
Nuværende spor 11 og 12 (sydlige perroner)
Syd for stationsbygningen ligger i dag to spor, spor 11 og spor 12. Disse spor an-vendes i dag af tog mod Frederiksværk. Sporene blev renoveret for et par år siden,og det er derfor ikke nødvendigt at renovere sporene. Når disse spor forlænges modnord, er der ikke længere behov for de eksisterende perroner, da togene fremovervil holde omkring stationsbygningen. Derfor fjernes de eksisterende perronforkan-ter, og der etableres et færdselsregulerende hegn (stålmåttehegn) langs de tidligereperroner. De eksisterende sporstoppere fjernes, og kan evt. anvendes andre stederpå stationen, da de er forholdsvis nye.
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
16
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
Billede 1: De sydlige perroner
Efter S-banestationen er ombygget, vil der være mulighed for at etablere et sydligt(blindt) perronspor lige øst for de to eksisterende spor. Årsagen til, at denne perronikke kan etableres i fase 1, er, at den eksisterende perron er for smal til at der kanetableres et nyt spor mellem de to eksisterende spor. Efter ombygningen af S-banen, flyttes perronforkanten mod S-banen længere mod øst, da spor 1 fjernes.Derefter er der plads til et nyt perronspor, som kan benyttes af Lokalbanen for togmod Frederiksværk/Hundested. Det ekstra spor er dermed ikke prissat i fase 1.
4.3
"Stationspladsen"
4.3.1 Fjernelse af eksisterende bygningerFor at de to nye spor kan føres gennem stationen, skal der fjernes et par bygninger.I forbindelse med renoveringen af selve stationsbygningen (separat projekt), fjernesde to karnapbygninger, samt det mellemliggende halvtag foran stationsbygningen.Samtidig flytter 7-eleven ind i stationsbygningen, og den nuværende kioskbygningfjernes. Den eksisterende bygning med kommandoposten skråt overfor stations-bygningen, nedrives i forbindelse med Signalprogrammet.Dermed er der en enkelt bygning tilbage, som skal fjernes i forbindelse med fase 1for ombygningen af stationen. Denne bygning er det eksisterende halvtag som førerfra stationsbygningen og til fodgængerfeltet ved busterminalen.Udover fjernelsen af bygningerne forventes det, at nogle eksisterende ledningerskal omlægges, før de to nye spor kan føres gennem stationen. Der er afsat en mio.kr. til dette formål.
4.3.2 Nye spor og perronerFør de nye spor kan etableres, skal den eksisterende asfaltbelægning i en bredde afca. 10 meter, opbrydes og fjernes. Herefter fjernes den fyldjord som ligger underden eksisterende belægning, for at skabe en perronhøjde på 55 cm, som er niveau-forskellen mellem den fremtidige perronkant, som er i niveau med den eksisterende
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
17
belægning og de nye spor. Fyldjorden der borttransporteres, må påregnes at væreforurenet.
Billede 2: De to nye spor føres gennem stationen
De nye perroner anlægges som sideperroner ved de to nye spor. Perronerne forven-tes opbygget som de resterende perroner på stationen, dvs. "type 2" perroner meden højde på 55 cm. Perronerne skal forsynes med ny aptering (venteskur, lys, skil-te, højtalere, afgangsskilte mv.), men der er ikke forudsat etablering af perrontage.Langs perronerne anlægges de to nye spor. Mellem de to spor etableres et stålmåt-tehegn for at forhindre færdsel over de to nye spor. Hvis ikke der etableres et hegn,er det meget sandsynligt at visse passagergrupper vil færdes over sporene, fordiombygningen af stationen vil påføre dem omveje enten via perrontunnel ellergangbro.
4.4
Adgangsveje
Når de to nye spor føres gennem stationen, bliver den nuværende primære niveau-fri adgangsvej mellem Hillerød by samt busterminal og S-bane perronerne afbrudt.For at sikre tilstrækkelige adgangsveje forlænges den eksisterende perrontunnel, ogden nuværende gangbro til Campus-området erstattes og forlænges.
4.4.1 Forlængelse af perrontunnelDen nuværende perrontunnel som ligger lige ud for stationsbygningen, skal for-længes så den fortsætter ind under de to nye spor. Den forlængede tunnel forsynesmed to nye trapper og tre nye elevatorer (herunder en på den østligste S-bane per-ron ved spor 3/4). Den eksisterende cirkelformede trappe ved den vestlige nedgangskal fjernes, da den ligger i vejen for forlængelsen af tunnellen.
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
18
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
Tunnellen anlægges ved at nedramme spuns langs sider, trapper og elevatorskakte.Den sporbærende del af tunnellen vil hvile af på den nedrammede spunsvæg. De tonye trapper forsynes med halvtag.
4.4.2 Ny fodgængerbroI tidligere forslag til ombygning af stationen, har det været foreslået at forlængeden eksisterende gangbro. Dette er ikke en god løsning, idet at den eksisterendegangbro med en bredde på kun to meter er meget smal. Gangbroen benyttes inten-sivt af de mange skoleelever om morgenen og om eftermiddagen, som færdes mel-lem stationen og Campusområdet. Med de igangværende boligbyggerier og kom-mende udvidelser af Campusområdet øst for stationen, er der behov for en brederegangbro, som også er skitseret i lokalplanen (nr. 373) for området.Med udgangspunkt i lokalplanens skitserede forløb, er der nu skitseret et nyt for-slag til en ny gangbro. Gangbroen slår to knæk mellem den østlige opgang og per-ron 3/4. Dette skyldes at den nye gangbro skal designes til at det senere er muligt atforlænge de nuværende spor 2 og 3 mod nord, til et nyt vendeanlæg for S-banen.Da perronen mellem spor 3 og 4 snævres meget ind i nordenden, kan den fremtidi-ge elevator mellem gangbro og perron, ikke placeres længere mod nord, end der erskitseret i den nye løsning.
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
19
Billede 3: Ny gangbro
Fra den østlige perron 3/4, forløber den nye gangbro vinkelret hen over de øvrigespor, for at ende på en ø i den foreslåede busterminal. Der etableres i alt seks trap-per og fem elevatorer på den nye gangbro. Generelt placeres elevatorer på nordsi-den af gangbroen, og trapper til perron på sydsiden. Ved den vestligste perron an-lægges både en trappe mod syd og mod nord. Dette skyldes at afsætningspladsernepå busterminalen vil blive anlagt umiddelbart nord for gangbroen, og en ekstratrappe mellem afsætningspladserne og gangbroen, vil give et væsentligt bedre flowfor passagererne. På den kommende bus ø placeres både en trappe og elevator.Når den nye gangbro skal opføres, er det nødvendigt at fjerne den eksisterendegangbro. Det betyder at der i en periode ikke vil være direkte adgang til stationenfra området øst for stationen. Perioden skal søges forkortet mest muligt, men vilsandsynligvis vare omkring to til tre uger.Der er mulighed for at erstatte de to knæk i østenden af gangbroen med et merekurvet forløb, men dette vil overslagsmæssigt koste ca. 30 % ekstra.
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
20
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
Billede 4: Skitsering af gangbro med kurvet forløb
4.5
Nordlige perroner
Ved de nordlige perroner skal der ske ombygninger, for at anlægget tilpasses stati-onens nye funktioner. Den eksisterende perron mellem de nuværende spor 14 og 0skal fjernes for at gøre plads til de to nye spor. Det vestligste af sporene vil væreplaceret nogenlunde i traceet for det nuværende spor 14, og det andet nye spor vilvære placeret umiddelbart øst for spor 14. Det nuværende spor 0 kan ikke anven-des, da den tilbageblivende perron vil blive for smal. Derfor fjernes hele perronenmellem spor 14 og spor 0, samtidig med at det eksisterende spor 0 fjernes.
Billede 5: Ombygning ved nordlige perroner
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
21
Efter ombygningen af stationen i fase 1, er det stadig nødvendigt at have et blindtperronspor til rådighed på nordsiden af stationen, da ikke alle tog vil fortsætte gen-nem stationen nordfra. Som nordligt blindt perronspor, anvendes det nuværendespor 16, samt tilhørende perron mellem spor 16 og spor 4. Der er afsat et beløb tilrenovering af aptering på denne perron.I flere af de eksisterende spor, findes faciliteter til påfyldning af brændstof. Disseanlæg skal flyttes i forbindelse med ombygningen af stationen. Påfyldningen afbrændstof bør fremover foregå ved værkstedet eller eventuelt på nogle af de øvrigeendestationer. Der er skønsmæssigt afsat en mio. kr. til denne ombygning.I forbindelse med fase 2 af ombygningen (ombygningen af S-bane stationen), erder ikke plads til perronen mellem spor 16 og 4, da to S-bane spor skal forlængesmod nord gennem denne perron. Derfor skal der lige før ombygningen af S-banestationen, etableres en ny perron vest for spor 16. Denne nye perron er ikke inklu-deret i anlægsoverslaget for fase 1.
4.6
Sporlayout nord for stationen
I området nord for perronerne skal der ske en omfattende ændring af sporlayoutet,for at de to nye spor kan føres igennem stationen. Årsagens til dette skyldes at denuværende spor 14 og 0 kun har sporforbindelse til Gribskovbanen, og de nuvæ-rende spor 16 og 4 primært anvendes af tog på Lille Nord.
Billede 6: Skitsering af ombygning nord for perronerne
På ovenstående billede er med grøn indtegnet forløbet af de nye spor, oven på etbillede af det eksisterende anlæg. De to spor til venstre, er de nye spor som i toppenaf billedet har forbindelse mod hhv. Gribskovbanen til venstre og Lille Nord tilhøjre. De to spor nederst til højre, er hhv. spor 16 og yderst til højre sporforbindel-sen til spor 4. Alle spor har forbindelse mod værkstedet (sporet som går på skrå afbilledet fra højre mod venstre). I forhold til tidligere forslag, er der tilføjet en spor-forbindelse mellem spor 16 og Lille Nord. Dette spor giver mulighed for kørselmellem Lille Nord og spor 16, samtidig med tog til/fra Gribskovbanen og det højreaf de to nye gennemgående spor. Derudover bygges en ny transversal (i toppen af
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
22
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
billedet) som muliggør kørsel fra det venstre af de nye spor og til Lille Nord. Deteksisterende spor 0 i midten, nederst på billedet, fjernes som tidligere nævnt.
Billede 7: Udsnit af skematisk plan til anlægsoverslag
De omfattende ændringer i sporlayoutet medfører at den nordlige del af stationenikke kan befares af tog mens ombygningen foregår, da mange spor og sporskifterskal flyttes for at muliggøre ombygningen. Derfor er det forudsat i projektet at om-bygningen af nordenden af stationen kan foregå i én fase, da flere fase vil forlængeog fordyre ombygningen. Af hensyn til passagererne foreslås det at ombygningenaf stationen foretages i forbindelse med sommerperioden. Mens ombygningen fo-regår, må passagererne transporteres i bus.
4.7
Grænseflader til ombygning af S-banen
I anlægsoverslaget for fase 1 af ombygningen på Hillerød station, er vedtaget for-udsætninger i forhold til den senere ombygning af S-banen.Der er i forbindelse med anlægsoverslaget ikke foretaget en yderligere bearbejd-ning af det projekt som Grontmij skitserede i forbindelse med Hellerup-Holte pro-jektet i 2011. Ud fra materialet fra dette projekt, virker det som at alternativ 1, vari-ant B3 var den fortrukne løsning. Derfor er i anlægsoverslaget for fase 1 taget ud-gangspunkt i dette forslag til ombygning af S-banen.
Billede 8: Grontmijs skematiske plan over den ombyggede station
4.8
Overslag
Det samlede overslag for etablering af spor og adgangsveje eksklusive 50% tillægog fælles omkostninger er 75 mio. kr. Nærmere specifikation findes i bilag 1.
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
23
5
Sikringsanlæg
Lokalbanen ønsker, at der etableres 2 sikringsanlæg på Hillerød station i forbindel-se med ombygningen på Hillerød station, dvs.
››
Banedanmarks nye sikringsanlæg for S-banen: CBTC anlæg, der er tillysesdecember 2014.Lokalt sikringsanlæg, der afvikler Lokalbanens trafik mod Hundested, Kage-rup og Snekkersten.
Ved denne opdeling gør Lokalbanen sig uafhængig af Banedanmarks CBTC sik-ringsanlæg, der skal styre trafikken fra Hillerød til Jægersborg.I bilag er vist skematisk plan for sikringsanlægget for Hillerød lokalbane, hvor sig-naler og sporskifter fremgår.Sikringsanlægget for Hillerød lokalbane skal opfylde sikkerhedsreglementet af SR75 og SODB anlægsbestemmelser.Fra Lokalbanens side har det været ønsket, at der etableres et sikringsanlæg, der eri stand til at afvikle trafikken hurtigt, hvorfor der er installeret de nødvendigedværg-signaler. Der kan f.eks derfor indstilles togveje mod Snekkersten fra spor16, når tog fra Snekkersten har passeret sporskifte 153b/154 og fordi dæknings-dværg.Der er endvidere etableret hovedtogveje til spor 05-1, således at tog til værkstedetikke spærrer for øvrige togvejsspor i spor 11 og 12. Dette medfører, at adskilligesporskifter skal centralsikres med tilhørende dværgsignaler og sporisolationer.Rangering fra f.eks D1 på værkstedsområdet sker via dværgsignal og ender i SRmærke 17.17 (endepunkt for rangering for signal).Den nuværende forbindelse fra Kagerup I-signal og til værkstedsområdet bibehol-des, således der er to muligheder for at få tog ud af værkstedsområdet. Kørsel skerpå rangertogveje.
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
24
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
Forbindelsen til CBTC anlægget sker via sporforbindelse til spor 4. Hvordan detteskal realiseres, skal aftales med Banedanmark. Løsningen skal etableres efter god-kendte principper som kendes fra stationer, hvor der er to sikringsanlæg på en sta-tion. Et eksempel herpå er Hellerup (fjern og nær).Der er opstillet et dværgsignal i spor 4 med tilhørende afløbssko, da hastigheden isporene 11, 12 og 16 er begrænset maksimalt til 40 km/t.Nøgledata for sikringsanlægget for Hillerød lokalbane:
››››››››
I-signaler: 3 stk.U-signaler: 3 stk.PU-signaler: 7 stk.DV-signaler: 15 stk.Antal sporskifter: 17 stk.Antal afløbssko: 3 stk.Hovedtogveje: JaRangertogveje: Ja
Sikringsanlægget for Hillerød Lokalbane har en relativ stor størrelse og kompleksi-tet, der bevirker, at der kun findes tre typer sikringsanlæg i Danmark, der er god-kendt til håndtere trafikken:
››››
Banedanmarks anlægstype 53/54 relæanlæg (Bombarider)Banedanmarks anlægstype Sicas S5 type 2003(Simens)Banedanmarks anlægstype 72 relægruppeanlæg (Bombarider)Banedanmarks anlægstype 90 fuldelektroniskanlæg (Bombarider)
De to sidste anlægstyper er de mest velegnede til sikringsanlægget for Hillerød lo-kalbanen og vil uden problemer kunne installeres og godkendes. Der skal dog skeen tilpasning til de eksisterende linjeblokke samt til lokalbanens fjernstyringssy-stem.Sicas sikringsanlægget fra Siemens er baseret på PLC S5 og kan ikke længere ind-købes. Sicas anlægget, der er installeret på Grenaa og Odder banen, har i dag ikkerangertogveje installeret.De tre nævnte sikringsanlæg levereres af firmaet Bombardier. For at sikre sig modmonopolpriser, kan det være nødvendigt at foretage et funktionsudbud af et nytsikringsanlæg til Hillerød station, således at andre sikringsanlægsleverandører vil
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
25
finde det interessant at byde på opgaven. Her tænkes på f.eks Siemens, der medCBTC anlæg allerede har indarbejdet SR 75 i anlægstypen.Anlægsoverslagget i bilag dækker følgende:
›››››
Nyt sikringsanlæg, der placeres i ny teknikrum (hytte) og inkl. en ibrugtagningaf anlæggetUdeanlæg (signaler, sporskifter, togdetektering og kabler)Føringsveje i værkstedsområde og føringsveje fra nyt sikringsanlæg til eksi-sterende føringsvejeFjernstyring. Opgradering af lokalbanens fjernstyringsanlæg til at interface tilHillerød sikringsanlægSporskiftevarme. Der skal etableres sporskiftevarme på alle sporskifter, og detmå forventes, at Lokalbanen skal betale for strømmen til sporskiftevarmen,hvorfor Lokalbanen skal etablere egne forsyningstavler.
I anlægsoverslaget er der ikke medtaget udgifter til at ændre CBTC anlægget ogBanedanmark CBTC fjernstyringssystem, da Banedanmark er de eneste, der harkendskab til, hvad ændringer i ovennævnte anlæg kontraktuelt er prissat til.Tilsvarende er det ikke medtaget udgifter for fjernelse af CBTC kabler i eksiste-rende kabelrender.
5.1
Overslag
Det samlede overslag for etablering af sikringsanlæg er 44 mio. kr. eksklusive 50%tillæg og fælles omkostninger er 75 mio. kr. Nærmere specifikation findes i bilag 1.
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
26
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
6
Busterminalen
I tilknytning til ombygning af sporanlæg og perroner ombygges den nuværendebusterminal. Busterminalen er i dag større end det er nødvendigt, da en del buslin-jer er forsvundet fra terminalen som følge af omlægningen af den kollektive trafik iNordsjælland, hvor lokalbanerne i større grad end tidligere varetager transportentil/fra Hillerød, mens buslinjerne i større grad varetager lokal trafik mellem lokal-banestrækningerne og lokalt i Hillerød.Samtidig forventes det, at etableringen af Hillerød Syd vil betyde en revision afbusbetjeningen i Hillerød by. Det er forudsat at denne omlægning ikke vil øge be-lastningen af terminalen i forhold til dagens situation.
6.1
Projektforslaget
Med udgangspunkt i forudsætningerne, der er kort beskrevet ovenfor (volumen-mæssigt stort set uændret busbetjening af terminalen ved Hillerød station) er deropstillet skitse herunder til udformning af en ny busterminal.
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
27
Der er ved udformningen taget udgangspunkt i, at terminalen udformes som enkompakt terminal, hvor busserne ikke har faste afgangsstoppesteder, men hvor bus-serne kører til en fri perron og samler passagererne op her. Afsætning sker ved tostoppesteder placeret tæt ved en opgang til gangbroen til perronerne. Styring afbussernes placering ved perroner samt information til kunderne om, hvilken perronbussen kører fra sker via et elektronisk informationssystem.Busser, der kører gennem terminalen og kun har terminalen som et almindeligtstoppested på ruten (f.eks. de nuværende bybusser linje 301 og 302) får tildelt fastestoppesteder i de 2 retninger, således at opholdet i terminalen bliver så kort sommuligt. Buslinjer, der har endestation på terminalen benytter sig af de holdepladsersom indgår i det elektroniske system.Terminalen er primært orienteret således, at den meste udkørsel sker mod syd, hvordet skønnes at den største bustrafik vil være. Ved at busserne er orienteret mod sydopnås samtidig den fordel, at man fra gangbroen kan overskue busserne og se de-stinationsskiltene i bussens front, så man som omstigende passager hurtigt kan ori-entere sig om, hvor bussen, man skal bruge, holder.Ved udarbejdelsen af skitsen er der lagt vægt på
›››››››
Korte gangafstande fra togenes perroner til bussernes stoppesteder.Specielt korte gangveje fra bussernes afsætningspladser til trapper til gangbro-en.Korte køreveje for busser, som kun har terminalen som et stoppested på linjen.Kort gangafstand fra cykelparkering til opgang til gangbroen til perronerneLille pladsforbrugOverskuelig busopstilling og at terminalen er nem at orientere sig i.Dobbeltrettet cykelsti frem til cykelparkeringen.
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
28
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
6.2
Fjernelse af eksisterende bygninger
Etableringen af det skitserede busterminal forudsætter, at den eksisterende told-bodbygning samt den eksisterende overdækkede cykelparkering langs Ndr. Jernba-nevej fjernes.Toldbodbygningen anvendes i dag dels til lokalbanernes sikringsanlæg og drifts-overvågning, dels til pauselokale for buschaufførerne. Lokalbanen vil i løbet af2013 flytte sikringsanlæg og driftsovervågning til Lokalbanens egen bygning påNdr. Jernbanevej. De ledige lokaler i lejemålet i toldbodbygningen var tiltænkt an-vendt til møderum og tilsvarende. Der kan blive behov for at finde eller etablereerstatning i egne bygninger i Hillerød eller på andre lokaliteter. Der er ikke med-regnet omkostninger til etablering af sådanne lokaler i projektoverslaget.Erstatning for pauselokalet i toldbodbygningen kan eventuelt etableres i HillerødStations bygning alternativt ved at etablere et lokale i tilknytning til det nye vente-rum på terminalen. Der er afsat et beløb til etablering af et nyt pauselokale meddertil hørende faciliteter.
6.3
Cykelparkering
Cykelparkeringen foreslås flyttet fra placeringen ud mod Ndr. Jernbanevej til enplacering tæt ved nuværende spor 12/kommende spor 14 (lokalbanens spor nær-mest stationsbygningen). Denne placering giver kort gangvej fra cykelparkering tiltrappen til gangbroen til perronerne.Der er samtidig lagt op til, at der etableres cykelsti bagom terminalen, således atcyklister sikkert kan køre frem til cykelparkeringen. Cykelstien kan etableres somdobbeltrettet, således at det er muligt både at køre til og fra cykelparkeringen. Denpræcise placering af cykelstien i den nordlige ende af terminalen afhænger af,hvordan dette område søges udnyttet og hvilke adgangsveje der etableres.
6.4
Busdepot
Der er skitseret et busdepot i terminalens nordlige ende, hvor busser, der afventerafgang fra terminalen og dermed fremkørsel til afgangsperron kan afvente. Der erafsat plads til ca. 4 busser i depotet. Depotet er ikke tænkt anvendt til henstilling afbusser i længere tid (f.eks. fra morgen til eftermiddags myldretid), men alene tiludligningsophold.
6.5
Disponibelt areal
Ved den skitserede udformning af terminalen reduceres pladsforbruget i forhold tildagens situation, hvorfor der vil opstå et ledigt areal i den nordlige ende af termina-len mellem terminalen og Lokalbanens bygninger. Der skal fortsat være adgang tilLokalbanens p-plads og bygninger her. Arealet kan anvendes til Park-and-Rideplads alternativt til en eller anden form for bebyggelse. f.eks. indkøbsfaciliteter.Der er ikke afsat beløb til udvikling af dette område.
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
29
6.6
Overslag
Der er udarbejdet et overslag over omkostningerne ved etablering af den nye ter-minal. De samlede anlægsudgifter for den nye busterminal skønnes at være 13,5mio. kr. Udgifterne (ekskl moms) fordeler sig på hovedposter som vist nedenfor.Rydning af eksisterende plads samt nedrivning af Toldboden mm851.869Bortskaffelse af forurenet jord til rensning og dopenering584.338Anlæggelse af køreareal og busholdepladser2.125.594Etablering af busperroner og øvrig fortovsbelægning1.550.475Anlæggelse af kantsten499.310Anlæggelse af cykelsti (i området)276.000Signalanlæg mv.1.050.000Ventefaciliteter i tilknytning til chaufførlokaler1.500.000Styring af busser på busterminal1.740.000Cykelparkeringsfaciliteter621.299Sum10.798.885Inkl. Projektudvikling og uforudsete udgifter 25 %13.498.606Ud over d anførte omkostninger skal der afhængig af valgt teknisk løsning anskaf-fes udstyr (elektronisk busid) til de busser, der benytter terminalen. Prisen herfor er20.000 kr. pr. bus.
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
30
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
7
Entreprisegrænser
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx
ANLÆGSOVERSLAG FOR FASE 1 AF OMBYGNING AF HILLERØD STATION
31
8
Konklusion
Det samlede anlægsoverslag ender derfor med følgende
Hovedposter i anlægsoverslagSpor og adgangsvejeSikringsanlægFællesomkostninger50 % tillæg iht. NABTotal87.382.50044.150.00025.019.00078.275.750234.827.250
De væsentligste anlægselementer er følgende (uden fællesomkostninger og 50%tillæg):•••••••Sikringsanlæg: 44,2 mio.Ny gangbro 27,3 mio.Forlængelse af perrontunnel: 14,2 mio.Ombygning af sporanlæg: 20,5 mio.Fjernelse af eksisterende spor og forurenet jord: 5,9 mio.Fjernelse af bygninger, perroner og trapper: 4,1 mio.Nye perroner: 5,1 mio.
Dertil kommer overslaget på Trafikterminalen på 13,5 mio.
\\cowi.net\projects\A040000\A041425\3_Pdoc\DOC\Endelig rapport samlet ver 1.0.docx