Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
HILLERØD KOMMUNE
ADRESSE
COWI A/SParallelvej 22800 Kongens Lyngby
UNDERSØGELSE AF FASE 1 AFOMBYGNINGEN AF HILLERØDSTATIONBESLUTNINGSNOTAT
TLFFAXWWW
+45 56 40 00 00+45 56 40 99 99cowi.dk
INDHOLD123456IndledningBaggrundBanedanmarks projektFase 1: Ombygning af Lokalbane-delen afstationenVurdering af mulighederne for at gennemføreen selvstændig Fase 1Konklusion og anbefalinger122445
1
Indledning
Der blev i 2012 i forbindelse med aftalen om bedre og billigere kollektiv trafik af-sat 15 mio. kr. til ombygningen af Hillerød Station. Pengene er bevilget til en så-kaldt fase 1 af ombygningen, som er en minimal ombygning af den del af stationen,der vedrører Lokalbanen.COWI er på den baggrund blevet bedt om en nærmere vurdering og kvalificeringaf forslaget om at ombygge Lokalbane delen af stationen selvstændigt før ombyg-ningen af S-bane delen.Dette notat indeholder denne vurdering.
PROJEKTNR.DOKUMENTNR.VERSIONUDGIVELSESDATOUDARBEJDETKONTROLLERETGODKENDT
A0414250030.213.06.2013JACHJSE, JIMH, LTUJACH
C:\Users\JACH\Documents\Projects\Ombygning af Hillerød Station\Undersøgelse af fase 1 af ombygningen af Hillerød Station ver 3.0.docx
2/5
ANLÆGSOVERSLAG FOR OMBYGNING AF HILLERØD STATION
2
Baggrund
Hillerød Station spiller en central rolle i forhold til udviklingen af fremtidens kol-lektive trafik i Nordsjælland. Som det fremgår af "Visionsplan for Lokalbanen" fra2012 er en ombygning af Hillerød Station afgørende for, at Lokalbanen kan udvik-le togtrafikken i al almindelighed og kan køre togene igennem til den nye stationHillerød S, som ventes etableret før - eller senest i forbindelse - med bygningen afdet nye sygehus syd for Hillerød. Ligeledes forventes antallet af S-togs passagererat stige med ca. 35 % mellem Holte og Hillerød.Hillerød Station er i forvejen én af de største stationer i landet målt på passagertal(hvis passagertallene for Lokalbanen medregnes) og ligger - hvad angår S-togspassagerer - på niveau med Flintholm, Svanemøllen og Ballerup. Antal af passage-rer må herudover forventes at stige væsentligt, hvis visionerne for Lokalbanenstrafik udmøntes fuldt ud.Hillerød Station er også endestation for S-togsbetjeningen af Nordbanen. Forbin-delsen mellem Nordsjælland og de øvrige dele af Hovedstadsområdet er helt af-hængig af S-togsbetjeningen til Hillerød, som i øjeblikket kører i 10 minutters drifti dagtimerne på hverdage. Der er imidlertid ønsker om at få 5 minutters betjeningaf Hillerød, f.eks. ved at føre linje B igennem til Hillerød, hvor den i dag ender iHolte. Realisering af dette ønske vil kræve en ombygning af Hillerød Station.Endelig er Hillerød Station fortsat et knudepunkt for bustrafikken i Nordsjælland,både som tilbringer til togene og i forhold til transport til det centrale Hillerød.
3
Banedanmarks projekt
Både Banedanmark, DSB og Lokalbanen har været opmærksom på de stigendekrav til funktionaliteten af Hillerød Station. I forbindelse med et projekt om udvi-delse af banen mellem Hellerup og Holte til 3 eller 4 spor, gik Banedanmark i gangmed at undersøge en ombygning af Hillerød station, som ville være en forudsæt-ning for 5 minutters drift til Hillerød. Projektet blev stoppet før tid, men Banedan-mark nåede i 2011 frem til følgende principtegning for en ombygning af Hillerødstation:
C:\Users\JACH\Documents\Projects\Ombygning af Hillerød Station\Undersøgelse af fase 1 af ombygningen af Hillerød Station ver 3.0.docx
ANLÆGSOVERSLAG FOR OMBYGNING AF HILLERØD STATION
3/5
Hovedelementerne i Banedanmarks forslag fra 2011 var følgende:
›
Etablering af to gennemgående perronspor tæt på stationsbygningen, såledesat Lokalbanen får mulighed for at køre gennem stationen fra Lille Nord ogGribskovbanen til Frederiksværkbanen.Etablering af to vendespor ved perron – et sydligt og et nordligt - til Lokalba-nens benyttelseOmbygning af S-togenes vendeanlæg, således at der etableres vendespor nordfor stationen. Dette vil muliggøre 5 min. frekvens i S-togsdriftenForlængelse af eksisterende gangbro over hele sporterrænet, da der ikke læn-gere vil være gangforbindelse i niveau fra vestsiden af stationen til S-togs-sporene, når Lokalbanens spor føres igennem.Ombygning af perrontunnelen, således at tunnelen giver adgang til de nye S-togsperroner under lokalbanens spor.Ombygning af depotspor for S-togene.
›››
››
Banedanmark offentliggjorde ikke et officielt anlægsoverslag i forbindelse medprojektet.
C:\Users\JACH\Documents\Projects\Ombygning af Hillerød Station\Undersøgelse af fase 1 af ombygningen af Hillerød Station ver 3.0.docx
4/5
ANLÆGSOVERSLAG FOR OMBYGNING AF HILLERØD STATION
4
Fase 1: Ombygning af Lokalbane-delen af stationen
På baggrund af den store betydning, som Hillerød Station har for den kollektivetrafik i Nordsjælland tog Hillerød Kommune initiativ til at fremskynde processenomkring ombygningen. Hillerød Kommune introducerede derfor forslaget om enfase 1 af ombygningen af stationen, som fokuserede snævert på at give Lokalbanenmulighed for at køre igennem stationen og dermed binde Gribskovbanen og LilleNord sammen med Frederiksværkbanen.Forslaget var en minimumsløsning bestående af følgende elementer:
›››
Etablering af en gangbro med elevatorerForlængelse af tunnellen, så den kommer op på den anden side af de forlæn-gede lokalbanesporForlængelse af lokalbanesporene, så man kan køre igennem stationen
Dette forslag havde COWI meget indledningsvis vurderet til 29 mio. kr. Hertil blevdet anslået at et eventuelt nyt sikringsanlæg til brug for Lokalbanen alene ville ko-ste ca. 15 mio. kroner.
5
Vurdering af mulighederne for at gennemføre enselvstændig Fase 1
I foråret 2013 blev COWI bedt om at kvalificere forslaget om en fase 1 ombygningaf Hillerød Station. Omdrejningspunktet var om det teknisk og økonomisk var rea-listisk og hensigtsmæssigt at gennemføre en fase 1 af ombygningen.COWI har derfor nøje gennemgået forslaget om en fase 1 ombygning, de forud-sætninger, der ligger til grund samt gennemført en dialog med projektets forskelli-ge parter.Det må på den baggrund konstateres at:
›
Det er ikke realistisk at gennemføre den minimumsløsning, der lå til grund forde 15 mio. der blev tildelt projektet i 2012, fordi der på daværende tidspunktikke blev taget stilling til hvordan projektet kunne håndtere visionsplanens op-læg til fremtidig trafik. Projektet vil derfor kræve en mere omfattende ombyg-ning af den nordlige del af stationen end hidtil antaget, - der skal blandt andetetableres en række transversaler og ombygges spor.Alle sporanlæg på Hillerød Station er ejet af Banedanmark. Det er ikke tek-nisk realistisk at nogen anden part end Banedanmark kan foretage så omfat-tende indgreb i sporanlægget.Juridisk kan hverken Lokalbanen, Hillerød Kommune eller Region Hovedsta-den stå som bygherre i forhold til ombygninger af Banedanmarks spor. Det erheller ikke muligt i forhold til de økonomiske risici man skal påtage sig sombygherre.
›
›
C:\Users\JACH\Documents\Projects\Ombygning af Hillerød Station\Undersøgelse af fase 1 af ombygningen af Hillerød Station ver 3.0.docx
ANLÆGSOVERSLAG FOR OMBYGNING AF HILLERØD STATION
5/5
›
Der vil være omfattende trafikale gener i forbindelse med ombygningen affase 1, hvor der må forventes indsat erstatningsbusser på dele af lokalbane-strækningerne. Der må også forventes omfattende gener i forbindelse medombygningen af S-togsdelen af stationen – det vil derfor være hensigtsmæs-sigt af gennemføre ombygningerne som et samlet projekt for at minimere desamlede gener for de rejsende.Der vil være betydelige besparelser i at gennemføre ombygningen som et sam-let projekt bl.a. i forhold til etablering af arbejdsplads, projektering, styring ogopfølgning, byggeledelse mv.
›
6
Konklusion og anbefalinger
Det minimumsprojekt, der var den oprindelige ide bag at etablere en fase 1 af om-bygningen af Hillerød Station, var håndterbart fordi det forudsatte en meget lilleindgriben i Banedanmarks anlæg, men det forholdt sig ikke til den fremtidige tra-fikmængde på og gennem stationen. Det har derfor vist sig at der skal en væsentligstørre ombygning til, der vil involvere Banedanmarks sporanlæg.Det samlede anlægsoverslag for et fase 1 projekt, der er meget betydeligt udvidetog kan leve op til de fremtidige trafikale krav fra Lokalbanen beløber sig nu til ca.155 mio. kroner eksklusive risikotillæg.Det er derfor hverken realistisk eller hensigtsmæssigt at etablere en fase 1 af om-bygningen af Hillerød Station. En ombygning i to faser vil:
›››
Være juridisk og teknisk urealistiskGive meromkostningerMedføre forøgede trafikale gener
Det vil derfor være mere hensigtsmæssigt at gennemføre en samlet ombygning afHillerød Station som forestås af ejeren af stationen og dens infrastruktur - Ba-nedanmark. Dermed vil man på koordineret vis og med færrest mulige omkostnin-ger og gener kunne gennemføre ombygningen af stationen.Ombygningen af stationen haster imidlertid stadig i forhold til en styrkelse af denkollektive trafik og etableringen af det nye sygehus. Forudsætningen for en optimalbetjening af Hillerød Syd er at der gennemføres en ombygning af Hillerød Station,der tillader Lokalbanens tog at køre igennem.Projektet har et omfang og en kompleksitet, der gør det ganske urealistisk at delokale parter kan løfte projektet alene. Det anbefales derfor at projektet føres tilba-ge i Banedanmarks regi og at bevillingen på de 15 mio. kr. anvendes til at gennem-føre projekteringen af en ombygget Hillerød Station.
C:\Users\JACH\Documents\Projects\Ombygning af Hillerød Station\Undersøgelse af fase 1 af ombygningen af Hillerød Station ver 3.0.docx