MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. september 2014
2014-3106
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. juli 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 908:
Kan ministeren bekræfte, at der er planer om at nedlægge nattoget, der udgår
fra København med Basel, Køln/Amsterdam og Prag som destinationer med
virkning fra køreplanskiftet i december 2014? I bekræftende fald bedes mini-
steren oplyse a) om han finder, at dette er en hensigtsmæssigt udvikling i lyset
af det overordnede mål i EU om styrkelse af den grænseoverskridende jernba-
netransport i de kommende år? b) om han mener, at en sådan udvikling har-
monerer med anlæggelse af den faste Femern-forbindelse, der bl.a. skal styrke
den grænseoverskridende togtransport i Europa? c) om han vil tage initiativer,
der kan lede frem til at man dropper planerne om at nedlægge en værdsat tog-
forbindelse fra København til det centrale Europa?
Svar:
Det internationale nattog mellem København og Padborg vil falde bort fra den
nye køreplan i december 2014, idet det tyske jernbaneselskab Deutsche Bahn,
som kører toget - og i praksis også på dansk strækning - har meddelt, at man
generelt planlægger at indstille al nattogskørsel over hele Europa.
Nattogsforbindelsen er formentlig værdsat, men desværre ikke i et omfang så
det kan dække omkostningerne. Alene på den danske del af strækningen koster
det DSB 16 mio. kr. årligt at drive én nattogsafgang hver dag i hver retning.
Dette svarer til et årligt tilskud pr. rejse i størrelsesordenen 93 kr. alene fra
dansk side, idet nattoget i 2013 havde i alt 171.665 rejser mellem København og
togets destinationer i Europa.
Femernbæltforbindelsen vil i alle tilfælde lette mulighederne for udvikling i den
internationale togtrafik. Men man bliver jo nok nødt til at konstatere, at det
ikke omfatter nattogstrafik for passagerer, når efterspørgslen ikke rækker til at
dække en lønsom drift.
Med
venlig
hilsen