MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. september 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. juli 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 899:
Vil ministeren give en status på ombygning af de 6 ellokomotiver, hvor der i
trafikaftalen fra juni 2012 "Bedre og billigere kollektiv trafik" blev afsat 50 mio.
kr. i 2013 til ombygninger og forbedringer af ellokomotiverne, så de kunne
trække dobbeltdækkervogne, herunder en status for, hvordan ellokomotiverne
anvendes i passagertrafikken?
Svar
Jeg har forelagt sagen for DSB, som oplyser at:
”Ombygningen
af de 6 EA lokomotiver er igangsat. Der har imidlertid vist sig
nogle udfordringer ift. ombygningen og godkendelses-processen. Således har
DSB sammen med den valgte underleverandør haft udfordringer med indbyg-
ning af det anlæg, der styrer spærring og frigivning af passagerdøre i dobbelt-
dækkervognene. Anlægget er testet primo august, men der udestår fejlretning
og efterfølgende dokumentation mhp. opnåelse af ibrugtagnings-tilladelse. Det
forventes, at denne tilladelse tidligst modtages fra Trafikstyrelsen i november
2014, hvilket gør projektplanen skrøbelig overfor uforudsete forhold. DSB for-
venter dog at kunne anvende 3 af de ombyggede lokomotiver fra køreplansskif-
tet i december 2014, og de resterende 3 i løbet af Q1 2015.
Anden del af ombygningen består af driftsstabiliserende tiltag i form installati-
on af nye, mere stabile komponenter med stort set samme funktionalitet som
dem, de erstatter.
Trafikstyrelsen har afgjort, at der vil være brug for en fornyet ibrugtagningstil-
ladelse for disse driftsstabiliserende ændringer. Ændringer til bekendtgørelse
nr. 1127 (Bekendtgørelse om køretøjers tekniske kompatibilitet med jernbane-
nettet.) om teknisk kompatibilitet kan give en udfordring i forhold til overhol-
delse af nye krav til støjstrøm, hvilket p.t. gør, at tidsplanen for færdiggørelse af
anden del af EA-ombygningen er under revision. EA-lokomotiverne kan dog