Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1391361_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. august 2014
2014-3074
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. juli 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 894:
Vil ministeren redegøre for, om man med Banedanmarks udvidede natspær-
ringer af spor fra de 5 ikke-driftsbelagte nattetimer til 7 timer har taget højde
for, at der opstår forsinkelser og aflysninger af den tidlige morgentrafik til stor
gene for passagererne?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende:
”Banedanmark har i de senere år haft et særligt øget fokus på effektiviteten i
Banedanmarks løbende vedligeholdelse af den statslige jernbane. Heri indgår
at øge den gennemsnitlige længde af natlige sporspærringer til vedligeholdelse,
idet en sådan forøgelse dels øger den effektive faktiske arbejdstid i sporet, og
dels giver en bedre udnyttelse af arbejdstiden for de ansatte i Banedanmarks
vedligeholdelsesorganisation.
Den optimale længde af natlige sporspærringer til vedligeholdelse ligger på
omkring 7 timer, hvor der tidligere normalt har været planlagt med op til 6
timer lange sporspærringer.
Siden 1. januar 2014 har natlige sporspærringer på op til 7 timers længde været
under implementering. For så vidt muligt at undgå forsinkelser og aflysninger
af den tidlige morgentrafik, har det fra starten været tilstræbt at opnå de længe-
re sporspærringer ved at starte arbejderne tidligere om aftenen, frem for at lade
dem fortsætte længere om morgenen. Det overordnede tidsramme for Ba-
nedanmarks natlige vedligeholdelse er således ændret fra kl. 23:00-05:00 (op
til 6 timer) til kl. 22:00-05:00 (op til 7 timer). Dette er en overordnet retnings-
linje, da trafikmønsteret varierer fra jernbanestrækning til jernbanestrækning.
For specifikke strækninger er der fastsat et seneste tidspunkt for hævning af
sporspærringer om morgenen, for at undgå påvirkning af morgentrafikken.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391361_0002.png
I alle tilfælde planlægger Banedanmark, i tæt samarbejde med jernbanevirk-
somhederne, de nødvendige sporspærringer til vedligeholdelse med henblik på
at minimere de trafikale konsekvenser for passagerer og godskunder.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke