MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. august 2014
2014-3073
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. juli 2014 stillet mig følgende spørgsmål nr.
893 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 893:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 9. juli 2014 fra Jakob Jensen om
kørsel med bælter, jf. TRU alm. del - bilag 341.
Svar:
Det anføres i brevet af 9. juli 2014 fra Jakob Jensen (TRU alm. Del – bilag 341)
at anvendelse af de nævnte bæltekøretøjer er forbundet med et reduceret tryk
på underslaget. Jeg har forelagt sagen for Trafikstyrelsen, som oplyser:
”Den reduktion på 2/3 af trykket på kørebanen, som kørsel med mejetærskere
monteret med gummibælter ifølge nogle skulle afstedkomme i forhold til meje-
tærskere monteret med almindelige hjul, vil alene kunne opnås ved kørsel på
blødt underlag, f.eks. mark, hvor hele bæltes areal træder på underlaget. Det
opnås ikke på et asfalteret underlag. Ved kørsel på almindelig vej vil trykket på
kørebanen således ikke blive reduceret ved anvendelse af gummibælter, idet
disse ikke træder på hele bæltearealet, men kun på bælteribbernes (klodsernes)
areal. Ribbernes areal udgør typisk omkring 30 % af bæltets samlede areal.
Landbrugserhvervet har et ønske om at kunne anvende deres tunge køretøjer
på færdselslovens område. Branchen ønsker derfor en permanent undtagelse
for de tunge køretøjer. Vejdirektoratet har undersøgt hvilke muligheder, der er
for at imødekomme branchens ønske, og er nået til den konklusion, at der på
statsvejnettet generelt kan dispenseres fra de ordinære vægt- og akseltryksreg-
ler inden for nogle bestemte grænser.
Forslaget blev indsat i et forslag til ændring i dimensionsbekendtgørelsen, som
Trafikstyrelsen har haft i høring. Af høringssvarene fremgik det, at landbrugs-
erhvervet ikke fandt, at lempelserne i forslaget opfyldte deres behov. Kommu-
nerne derimod fandt forslaget for lempeligt og fordyrende for vedligeholdelsen
af det kommunale vejnet.”
Jeg mener, som oplyst i svar til TRU alm. del spørgsmål 435, at det må være op
til kommunerne at gennemføre de fornødne vurderinger ift. de omkostninger,