Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1412509_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. oktober 2014
2014 - 3029
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. juli 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 885:
Ministeren bedes oplyse hvorfor det ikke er muligt for DSB at vedligeholde
Desiro-togsæt på Grenaabanens værksted på Grenaa Varmeværk i perioden
frem til oktober 2014, hvor Grenaabanens spor er afskåret fra omverdenen, når
det er muligt at vedligeholde MR-togsæt, idet dette vel alene er et spørgsmål
om korrekt indretning af værkstedet.
Svar:
Spørgsmålet har været forelagt DSB, som oplyser:
”Det ville have krævet et meget større opsæt, hvis det midlertidige værksted,
der er etableret i et telt i Grenaa, også skulle kunne have håndteret Desiro tog.
Det skyldes, at med 20 år mellem produktionen af disse to tog typer er MR et
meget enklere tog at vedligeholde under begrænset værkstedskapacitet.
Det midlertidige værksted er etableret med begrænsede faciliteter. Det betyder
fx, at værkstedet indeholder løftegrej til MR, men ikke til Desiro, som kræver
større understøtning.
Et andet væsentligt forhold er, at det er muligt at få MR væk fra værkstedet
(den lukkede bane), hvis behovet skulle opstå for en større reparation. MR kan
nemlig om nødvendigt køres væk på en lastvogn, hvilke ikke er muligt med
Desiro.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke