Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1393198_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. august 2014
2014 - 3022
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. juli 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 881:
Vil ministeren oplyse, hvad der er baggrunden for, at DSB i kølvandet på af-
skaffelse af salgsvognene i IC-togene angiveligt også har besluttet at droppe
salgsautomater i togene med kaffe, læskedrikke m.v.? Og vil ministeren i for-
længelse heraf oplyse, om ministeren mener, at det er et udtryk for god og tids-
svarende service til passagerne på lange togrejser mellem landsdelene, hvis de
ikke har mulighed for at benytte en automat til køb af kaffe eller læskedrikke?
Svar:
DSB har oplyst følgende:
”Udviklingen i DSB’s økonomi har skabt behov for at få DSB’s økonomi på ret
køl igen. Målet med effektiviseringsprogrammet ”Ét sundt DSB” er at forbedre
DSB’s driftsresultat med 1 mia. kr. inden udgangen af 2014. DSB er derfor nødt
til at gennemføre besparelser og effektiviseringer.
DSB har igennem længere tid kunnet konstatere, at kunderne i et øget omfang
vælger at købe deres forplejning på stationen, inden de rejser med toget. På
mange stationer er udbuddet desuden blevet langt større.
Salget om bord er dalet, og det er ikke længere muligt at skabe en bæredygtig
økonomi fra salgsvognen eller automaterne i togene – heller ikke på de lange
strækninger. Derfor har DSB set sig nødsaget til at tage konsekvensen af dette
og afskaffe salgsvognen og automaterne om bord.
DSB har valgt at bidrage til en enkel måde at købe forplejning på stationerne
ved at tilbyde et varieret udbud i DSB 7-Eleven butikkerne, og vores kunder
skal fremover huske, at al forplejning til togturen skal medbringes.
Fra september/oktober 2014 forventer vi at opsætte 100-120 snack- og drikke-
automater fordelt på de større stationer i hele landet, hvor der kan betales med
alle typer af kort, med kontanter (kun mønter) og overtakserede sms'er samt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393198_0002.png
med app. DSB's personale på toget kan dog i ganske særlige tilfælde udlevere
en flaske vand til passagererne.”
Som supplement til DSB’s besvarelse kan jeg oplyse, at kontrakten mellem DSB
og Transportministeriet ikke forpligter DSB til at have salgsvogne eller automa-
ter i togene. Det er derfor op til DSB løbende at vurdere, hvorvidt aktiviteter
som salgsvogne og automater i togene er fornuftige ud fra et forretningsmæs-
sigt synspunkt.
Jeg synes, det er vigtigt, at der især på de lange rejser er en god og tidssvarende
service til passagererne, men det er også vigtigt, at DSB ikke fortsætter med
aktiviteter, som bidrager med underskud.
I den forbindelse mener jeg, at det er relevant at se på, om den service man
tilbyder kunderne, kan gribes anderledes an. Det kunne således være, at efter-
spørgslen fra kunderne ville stige, hvis man indførte en mere fleksibel beta-
lingsmetode. Derfor synes jeg også, at det er positivt, at man i DSB’s nye auto-
mater kan betale med både kort, mønter, sms og via app.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke