Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1399132_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. september 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. juli 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 875:
Ministeren bedes oplyse mulighederne for, at godstog kan køre med nedsat
hastighed i nattetimerne ved passage af tætbebyggede områder, samt i øvrigt
oplyse, hvorvidt noget sådant anvendes i de lande vi sammenligner os med.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:
”Det vil være muligt at køre med nedsat hastighed ved at ændre i godstogenes
køreplaner, således at de kører med nedsat hastighed på dele af nettet.
Dette vil imidlertid kræve større ændring af køreplanerne, da det vil give læn-
gere rejsetid for godstogene. Dermed vil der være behov for at udvide det antal
nattetimer der skal til for at få afviklet godstogstrafikken, hvilket også vil påvir-
ke den øvrige trafik på nettet i den pågældende periode. Dette vil desuden kun-
ne medføre indskrænkninger i køreplanen.
Herudover vil det medføre en række omkostninger for de berørte jernbanevirk-
somheder, idet dette vil medføre længere arbejdstider og der vil forekomme
øgede udgifter til fx kørestrøm, når togene skal bremse ned og efterfølgende
accelerere op i fart igen i større omfang end i dag.
Banedanmark er ikke bekendt med praksis fra andre lande på dette område.
Afslutningsvist skal det bemærkes, at Banedanmark har gennemført en lands-
dækkende støjscreening og på den baggrund enten opsat støjskærme eller givet
tilskud til facadeisolering til de borgere, som bor i områder, hvor der er målt en
støjpåvirkning, som ligger ud over støjgrænserne.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke