MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. September 2014
2014-2898
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. juli 2014 stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 868:
Er ministeren enig med Rigsrevisionens beretning til Statsrevisorerne om
DSB's økonomi fra marts 2014 om potentialet for yderligere effektivisering
udover de opnåede resultater i "Sundt DSB", hvor det af beretningens hoved-
konklusion og delkonklusion V bl.a. fremgår, at DSB er langt fra at indfri det
fulde potentiale for effektiviseringer?
Svar:
DSB har med sit effektiviseringsprogram ”Ét Sundt DSB” gennemført ambitiø-
se besparelser i virksomheden. Ved halvåret 2014 er DSB næsten i mål med
sine to målsætninger i den danske forretning om at reducere medarbejdersta-
ben med ca. 1.000 fuldtidsansatte og at nå et resultat før af- og nedskrivninger
på 2,65 mia. kr. ultimo 2014.
Dette er en forbedring på 1 mia. kr. i forhold til en fremskrivning af det forven-
tede resultat ultimo 2014, som DSB foretog i 2011 for at kunne vurdere, hvad
resultatet før af- og nedskrivninger ville blive ultimo 2014, såfremt ingen effek-
tiviseringer i virksomhedens økonomi blev foretaget.
DSB’s ledelse er med ”Ét Sundt DSB” således godt i gang med at genoprette
økonomien i virksomheden.
Når det er sagt, er det sandt – som Rigsrevisionen også påpeger, at der fortsat
er effektiviseringspotentiale i DSB. Et centralt område, som Rigsrevisionen
nævner, og som også blev identificeret i Quartz-rapporten fra 2011, er DSB’s
lønniveau for det kørende personale, hvor DSB fortsat ligger højt.
I relation hertil er der også et potentiale i DSB for bedre udnyttelse af arbejds-
tiden for det kørende personale, som Rigsrevisionen også påpeger.
Samlet set er jeg derfor enig med Rigsrevisionen i, at der er yderligere effektivi-
seringspotentiale i DSB. Men jeg synes, det er vigtigt i samme forbindelse at