Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1391300_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. marts 2014
2014-849
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. februar 2014 stillet mig følgende spørgsmål
435 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karsten Lauritsen (V).
Spørgsmål nr. 435:
I forlængelsen af spørgsmål 1 til aktstykke 80 - § 28 af 7. februar 2011 samt
artiklen ”DF kræver ens regler for tunge landbrugsmaskiner” på Maskinbla-
det.dk bedes ministeren oplyse, om regeringen planlægger at iværksætte initia-
tiver med henblik på at sikre en større grad af harmonisering og ensartethed
vedrørende regler og/eller praksisser for tildeling af dispensationer til kørsel
med forhøjet akseltryk i relation til gyllekørsel på tværs af de danske kommu-
negrænser, herunder særligt om der i relation hertil vil blive taget initiativ til at
styrke konkurrenceevnen og rammevilkårene for danske landmænd samt andre
erhvervsdrivende, som måtte være afhængige af gyllekørsel- og udbringning på
tunge køretøjer så som traktorer og andre landbrugskøretøjer?
Svar:
Som det fremgår af svar på TRU spørgsmål 540 fra tidligere transportminister
Henrik Dam Kristensen, ønsker regeringen at indføre en permanent lovfastsat
mulighed for, at kommunerne, såfremt de vurderer, at kørslen kan afvikles
hensigtsmæssigt, kan tillade kørsel efter samme vilkår, som er fastsat for stats-
vejnettet.
Da ikke alle kommunale veje har samme standard som statsvejnettet, kan det
efter omstændighederne medføre forøgelse af nedbrydningen af vejene og der-
med forøgede vedligeholdelsesomkostninger for kommunen. Derfor er det i dag
i den gældende dispensation indsat som et vilkår, at den kommune, på hvis
vejnet gyllekørslen skal ske, forudgående skal have accepteret kørslen.
Jeg mener som tidligere transportminister Henrik Dam Kristensen, at det må
være op til kommunerne at gennemføre de fornødne vurderinger ift. de om-
kostninger, det måtte påføre kommunen at give en dispensation, hvorfor jeg
ikke agter at fastsætte regler herfor.
Forslaget til ændring af færdselsloven, som omtalt i TRU 540, er endnu ikke
fremsat. Dette skyldes, at Trafikstyrelsen er i gang med at udarbejde en række
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391300_0002.png
andre forslag til ændring af færdselsloven, og at der først vil blive fremsat et
samlet forslag til revision af færdselsloven, når alle ændringsforslag er klar.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke