Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1391299_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. august 2014
2014-2901
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. juli 2014 stillet mig følgende spørgsmål nr.
867 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Flemming Damgaard Larsen (V).
Spørgsmål nr. 867:
Vil ministeren se positivt på tilladelse til kørsel på offentlig vej af mejetærskere
på gummibælter, der bevirker, at de reducerer trykket på vejbanen med 2/3 i
forhold til mejetærskere på almindelige hjul, jf. TRU alm. Del – bilag 333.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der oplyser:
”Den reduktion på 2/3 af trykket på kørebanen, som kørsel med mejetærskere
monteret med gummibælter skulle afstedkomme i forhold til mejetærskere
monteret med almindelige hjul, vil alene kunne opnås ved kørsel på blødt un-
derlag, f.eks. mark, hvor hele bæltets areal træder på underlaget. Det opnås
ikke på et asfalteret underlag. Ved kørsel på almindelig vej vil trykket på køre-
banen således ikke blive reduceret ved anvendelse af gummibælter, idet disse
ikke træder på hele bæltearealet, men kun på bælteribbernes (klodsernes) are-
al. Ribbernes areal udgør typisk omkring 30 % af bæltets samlede areal.
Landbrugserhvervet har et ønske om at kunne anvende deres tunge køretøjer
på veje omfattet af færdselslovens område. Branchen ønsker derfor en perma-
nent undtagelse for de tunge køretøjer. Vejdirektoratet har undersøgt hvilke
muligheder, der er for at imødekomme branchens ønske, og er nået til den
konklusion, at der på statsvejnettet generelt kan dispenseres fra de ordinære
vægt- og akseltryksregler inden for nogle bestemte grænser.
Forslaget blev indsat i et forslag til ændring i dimensionsbekendtgørelsen, som
Trafikstyrelsen har haft i høring. Af høringssvarene fremgik det, at landbrugs-
erhvervet ikke fandt, at lempelserne i forslaget opfyldte deres behov. Kommu-
nerne derimod fandt forslaget for lempeligt og fordyrende for vedligeholdelsen
af det kommunale vejnet.”
Jeg mener, som oplyst i svar til TRU alm. del spørgsmål 435, at det må være op
til kommunerne at gennemføre de fornødne vurderinger ift. de omkostninger,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391299_0002.png
det måtte påføre kommunen at give en dispensation, hvorfor jeg ikke agter at
fastsætte regler herfor.
For ikke at pålægge kommunerne forøgede udgifter er der derfor ikke foretaget
ændringer i reglerne om vægt- og akseltryk i dimensionsbekendtgørelsen for
bæltekøretøjer i lyset af de kommunale høringssvar.
Trafikstyrelsen har den 8. juli 2014 sendt et udkast til forslag til lov om æn-
dring af færdselsloven i høring, hvorunder jeg får hjemmel til kunne fastsætte
bestemmelser om kommunernes adgang til at tillade kørsel på kommunale veje
med traktorer, motorredskaber og påhængskøretøjer til disse, hvis akseltryk og
totalvægt overstiger de nuværende grænser. Den hjemmel agter jeg at udnytte,
såfremt lovforslaget gennemføres.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke