MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. august 2014
2014 - 2883
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. juli stillet mig følgende spørgsmål (TRU alm.
del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hen-
ning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 853:
I henvendelse fra Birgit Liin, jf. TRU alm. del - bilag 278 gøres der opmærksom
på, at Trafikstyrelsen vedr. evt. genåbning af Laurbjerg St. i bl.a. Stationsopti-
meringsrapporten fremsætter misvisende og/eller selvmodsigende udsagn,
og ministeren bedes kommentere de i henvendelsen påviste udsagn:
• At beslutningen om at etablere et standsningssted sker på et veldokumenteret
grundlag, og ikke på baggrund af et løst skøn.
• At tidstabet angives ud fra at det relevante tog har en hastighed på 150 km/t,
hvilket ikke svarer til de faktiske 120 km/t, der Arriva-togets maksimale fart.
• At Trafikstyrelsen angiver at en stationsåbning i Laurbjerg vil koste 15 mio.
kr., mens en COWI-rapport sætter beløbet til 10,8 mio. kr.
• Trafikstyrelsen amputerer et citat fra COWI-rapporten til at afvise en evt.
stationsåbning, men da dette er taget ud af en større sammenhæng, giver det
samlede citat en anden forståelse af emnet.
• Der er en forskel på ca. 50 pct. på det befolkningstal Trafikstyrelsen lægger
til grund for at afvise en evt. stationsåbning set i forhold til COWI’s og Dan-
marks Statistiks tal.
• Trafikstyrelsen udmåler afstanden fra Laurbjerg til Langå til ca. 4 km i luftlin-
je, mens Kraks rutevisning siger 7,3 km.
• Trafikstyrelsen angiver, at der er 2 buslinjer med 20 afgange på hverdage,
men ikke, at der ingen busser er aften og weekend.
Ministeren bedes gøre rede for, hvor mange tog i timen i hver retning, der efter
indførelsen af Timemodellen vil køre på strækningen Aarhus-Randers og
hvorvidt antallet er så højt, at der ikke vil kunne være plads til et ekstra regio-
naltogsstop hver halve time i Laurbjerg.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som angiver følgende:
”Trafikstyrelsen
er enig i, at det er afgørende, at beslutninger om at etablere
nye standsningssteder på hovedbanenettet træffes på et veldokumenteret
grundlag og ikke på baggrund af et løst skøn. Etablering af et standsningssted
ved Laurbjerg har været overvejet i mange forskellige sammenhænge - senest i