Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1393186_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. august 2014
2014 - 2883
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. juli stillet mig følgende spørgsmål (TRU alm.
del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hen-
ning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 853:
I henvendelse fra Birgit Liin, jf. TRU alm. del - bilag 278 gøres der opmærksom
på, at Trafikstyrelsen vedr. evt. genåbning af Laurbjerg St. i bl.a. Stationsopti-
meringsrapporten fremsætter misvisende og/eller selvmodsigende udsagn,
og ministeren bedes kommentere de i henvendelsen påviste udsagn:
• At beslutningen om at etablere et standsningssted sker på et veldokumenteret
grundlag, og ikke på baggrund af et løst skøn.
• At tidstabet angives ud fra at det relevante tog har en hastighed på 150 km/t,
hvilket ikke svarer til de faktiske 120 km/t, der Arriva-togets maksimale fart.
• At Trafikstyrelsen angiver at en stationsåbning i Laurbjerg vil koste 15 mio.
kr., mens en COWI-rapport sætter beløbet til 10,8 mio. kr.
• Trafikstyrelsen amputerer et citat fra COWI-rapporten til at afvise en evt.
stationsåbning, men da dette er taget ud af en større sammenhæng, giver det
samlede citat en anden forståelse af emnet.
• Der er en forskel på ca. 50 pct. på det befolkningstal Trafikstyrelsen lægger
til grund for at afvise en evt. stationsåbning set i forhold til COWI’s og Dan-
marks Statistiks tal.
• Trafikstyrelsen udmåler afstanden fra Laurbjerg til Langå til ca. 4 km i luftlin-
je, mens Kraks rutevisning siger 7,3 km.
• Trafikstyrelsen angiver, at der er 2 buslinjer med 20 afgange på hverdage,
men ikke, at der ingen busser er aften og weekend.
Ministeren bedes gøre rede for, hvor mange tog i timen i hver retning, der efter
indførelsen af Timemodellen vil køre på strækningen Aarhus-Randers og
hvorvidt antallet er så højt, at der ikke vil kunne være plads til et ekstra regio-
naltogsstop hver halve time i Laurbjerg.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som angiver følgende:
”Trafikstyrelsen
er enig i, at det er afgørende, at beslutninger om at etablere
nye standsningssteder på hovedbanenettet træffes på et veldokumenteret
grundlag og ikke på baggrund af et løst skøn. Etablering af et standsningssted
ved Laurbjerg har været overvejet i mange forskellige sammenhænge - senest i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393186_0002.png
Trafikstyrelsens rapport ”Optimering af stationsstrukturen” fra 2014, som er
bestilt af en bred forligskreds i Folketinget.
At tidstabet angives ud fra at det relevante tog har en hastighed på
150 km/t, hvilket ikke svarer til de faktiske 120 km/t, der Arriva-
togets maksimale fart.
Side 2/4
Arriva har tilkendegivet, at stop på Laurbjerg vil indebære et tidstab på 1�½
minut og ikke de 2 min. som Trafikstyrelsen benytter i beregningerne, da Arri-
va-togets maksimale fart er 120 km/t. En vurdering af en mulig ny station bør
imidlertid ikke udelukkende baseres på den aktuelle operatørs materiel, men
hvilken hastighed, der er planlagt på strækningen i fremtiden.
Trafikstyrelsen bemærker derudover, at selvom der regnes med et tidstab på
1�½ minut i stedet for 2 minutter, er regnestykket for en station i Laurbjerg
langt fra at blive positivt.
At Trafikstyrelsen angiver at en stationsåbning i Laurbjerg vil koste
15 mio. kr., mens en COWI-rapport sætter beløbet til 10,8 mio. kr.
Trafikstyrelsens anlægsskøn på ca. 15 mio. kr. er et relativt lavt skøn baseret på
erfaringer med anlæg af nogenlunde tilsvarende stationer. Til sammenligning
kan nævnes, at der er afsat 26 mio. kr. til etablering af en station i Jerne ved
Esbjerg, at den kommende station ved regionsygehuset i Gødstrup forventes at
koste 16 mio. kr. på en enkeltsporet strækning, samt at den genåbnede station i
Langeskov – på en dobbeltsporet strækning - kommer til at koste ca. 75 mio.
kr.
Der er naturligvis altid en vis usikkerhed forbundet med anlægsskøn, så længe
der ikke er foretaget en egentlig projektering. Der er desuden statslige budget-
teringsprincipper, herunder erfaringsbaserede korrektionstillæg, som skal føl-
ges i anlægsbudgetteringen på transportministeriets område i henhold til ny
anlægsbudgettering.
Trafikstyrelsen amputerer et citat fra COWI-rapporten til at afvise en
evt. stationsåbning, men da dette er taget ud af en større sammen-
hæng, giver det samlede citat en anden forståelse af emnet.
Trafikstyrelsen har i vurdering af ansøgningen om tilskud (Yderpuljens 2. an-
søgningsrunde, d. 31.03.2014) citeret dele af COWIs rapport om Laurbjerg. Det
er værd at bemærke, at Trafikstyrelsen med sin indstilling om afslag til ansøg-
ningen om puljemidler ikke har taget stilling til, om der skal være en station i
Laurbjerg, men alene taget stilling til, om ansøgningen om puljemidler kunne
tiltrædes. Forligskredsen bag aftaler om bedre og billigere kollektiv trafik har
besluttet ikke at tiltræde Laurbjergs ansøgning om puljemidler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393186_0003.png
Trafikstyrelsen noterer sig, at COWI i rapporten konkluderer følgende: ”Selv
ved anvendelse af de mest positive estimater vil rejsetallet i Laurbjerg ikke nå
et niveau, hvor der kan opnås samfundsøkonomisk balance med den pt. forud-
satte byudvikling i stationsoplandet”. Det er Trafikstyrelsens vurdering, at
COWIs rapport udmærket opsummerer problemstillingen i forhold til at lægge
nye perroner ved Laurbjerg.
Der er en forskel på ca. 50 pct. på det befolkningstal Trafikstyrelsen
lægger til grund for at afvise en evt. stationsåbning set i forhold til
COWI’s og Danmarks Statistiks tal.
Side 3/4
Det er korrekt, at Danmarks Statistik angiver befolkningstallet i Laurbjerg til
ca. 1000 indbyggere. I Trafikstyrelsens analyse regnes der med et samlet tal for
antallet af indbyggere og arbejdspladser på 730. Forskellen skyldes, at der i
forbindelse med Trafikstyrelsens analyse er anvendt en metode til opgørelse af
stationsoplande, som er forskellig fra Danmarks Statistiks metode til byopgø-
relse. Danmarks Statistiks byopgørelse kan ikke anvendes til opgørelse af op-
lande for supplerende stationer i større byområder, som fx Holstebro og Es-
bjerg. Dette skyldes, at stationens opland ikke er identisk med Danmarks Stati-
stiks befolkningstal, når der er flere stationer inden for samme byområde. For
at sikre en konsekvent og ensartet opgørelse af stationsoplande i stationsstruk-
turrapporten, er den samme metode til opgørelse af stationsoplande valgt for
alle stationer i hele landet.
Regner man i stedet med et befolkningstal på 1000 vil det dog ikke ændre ved
Trafikstyrelsens vurdering af stationens passagerpotentiale på omkring 100
passagerer om dagen. Dette skyldes, at de 100 passagerer i forvejen er et op-
rundet tal. I analysen anvendes generelt afrundede tal, hvilket skal ses som et
udtryk for prognoseusikkerheden.
Trafikstyrelsen udmåler afstanden fra Laurbjerg til Langå til ca. 4 km
i luftlinje, mens Kraks rutevisning siger 7,3 km.
På cykel fra Laurbjerg til Langå er der ca. 4 km, hvilket svarer til luftlinjeaf-
standen som benyttes i stationsstrukturrapporten. Med bil øges afstanden til
omkring 7 km, da Krak anbefaler en længere rute af større veje. Der benyttes
dog kun i ringe grad bil som tilbringer-trafik i regionaltrafikken, idet billister
typisk kører til den endelige destination. Men selv hvis der regnes med denne
afstand mellem Laurbjerg og Langå, vil fordelene for passagerene på en station
i Laurbjerg ikke opveje ulemperne for de eksisterende passagerer på stræknin-
gen.
Trafikstyrelsen angiver, at der er 2 buslinjer med 20 afgange på
hverdage, men ikke, at der ingen busser er aften og weekend.
Det er korrekt, at Trafikstyrelsen i stationsstrukturrapporten kun har nævnt
den nuværende busbetjening i dagtimerne af Laurbjerg. Trafikstyrelsen noterer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393186_0004.png
sig, at Favrskov Kommune og Midttrafik, der har ansvaret for busbetjening af
Laurbjerg, har vurderet, at der ikke er grundlag for busbetjening om aftenen og
i weekenden.
Ministeren bedes gøre rede for, hvor mange tog i timen i hver retning,
der efter indførelsen af Timemodellen vil køre på strækningen Aarhus-
Randers og hvorvidt antallet er så højt, at der ikke vil kunne være
plads til et ekstra regionaltogsstop hver halve time i Laurbjerg.
Side 4/4
Jævnfør Trafikplan for 2012-27 forventes det, at der vil være op til 4 tog i timen
i hver retning mellem Aarhus og Langå, som er den mest belastede delstræk-
ning mellem Aarhus og Randers. Derudover vil der være behov for kapacitet til
godstog til/fra Nordjylland. Der foreligger ikke på nuværende tidspunkt en
endelig køreplan for Timemodellens Superlyn, samt en køreplan for regionalto-
gene efter hastighedsopgraderingen på strækningerne.
Et ekstra stop på strækningen mellem Langå og Aarhus kan blive problematisk
af kapacitetsmæssige årsager – også med tanke på at strækningen indgår i
Timemodellen og Togfonden DK. Det er Trafikstyrelsens vurdering, at en stati-
on i Laurbjerg vil medføre, at kapaciteten mellem Aarhus og Langå vil blive
presset.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke