MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. oktober 2014
2014-2878
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. juli 2014 stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 845:
Ministeren bedes gøre rede for, hvilke kommende besparelser, nedskæringer
m.v., der planlægges på Kystbanen efter overgangen til enmandsbetjening, luk-
ning af Depot Helsingør, indsættelse af færre togsæt, aflysning af myldretidstog
i sommerperioden m.v.
Svar:
Passagerudviklingen har været lavere end forventet på strækningen Helsingør -
Landegrænsen, hvorfor billetindtægterne ikke har været lige så høje som for-
ventet. Det har derfor desværre været nødvendigt at finde besparelser på op
mod 30 mio. kr. årligt på strækningen Helsingør - Landegrænsen for at sikre, at
bevillingen på finansloven kan overholdes.
I udmøntningen af besparelsen har det været afgørende at finde den løsning,
der er til mindst mulig gene for brugerne af Kystbanen. Det blev vurderet, at
enmandsbetjening var den løsning, der samlet set ville påvirke passagererne
mindst. Alternativt ville man f.eks. helt skulle aflyse myldretidstogene og redu-
cere togfrekvensen fra 10-minutters drift til 20-minuttersdrift på store dele af
dagen.
Angående lukningen af Depot Helsingør vil jeg henvise spørgeren til min be-
svarelse af TRU alm. del spm. 662.
Herudover kan jeg oplyse, at der tre gange årligt sker tilpasninger af kørepla-
nen. Disse tilpasninger sker efter en konkret opfølgning på de aktuelle passa-
gertal på de enkelte togafgange, og kan bestå i indsættelse af enten flere eller
færre togsæt, og flere eller færre togafgange. I sommer har der for eksempel
været indsat flere togsæt om eftermiddagen og aftenen fra Danmark mod Sve-
rige, hvorimod myldretidstogene fra Sverige mod Danmark om morgen har