Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1391395_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. august 2014
2014-2857
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. juli 2014 stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 840:
Vil ministeren ligeledes indhente oplysninger, som fortæller om det videnska-
belige grundlag fra Østrig for at konkludere, at nedsat hastighed giver nedsat
støj og ligeledes oversende materiale, der kan belyse det spørgsmål, såfremt
der findes dansk forskning?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
Der er en direkte sammenhæng mellem bilernes hastighed og støjniveauet; jo
højere farten er, desto mere støj udsender bilerne. Denne sammenhæng er vel-
dokumenteret bl.a. fra målinger af støjen fra forskellige køretøjer, ved forskelli-
ge hastigheder, og ved kørsel på forskellige vejbelægninger. Denne viden an-
vendes bl.a. som grundlag for at beregne støj fra veje. Det kan oplyses, at en
hastighedsreduktion på 10 km/t på en motorvej vil dæmpe støjen ca. 1 dB. Det
svarer nogenlunde til den mindste ændring i lydtryksniveauet, som øret kan
opfatte. Gevinsten ved det sænkede støjniveau vil derfor skulle afvejes overfor
hensynet til borgernes fremkommelighed og mobilitet.
Sammenhængen mellem køretøjers hastighed og den tilhørende støjemission
er bl.a. afrapporteret i Appendix 1 i ”Users Guide NORD2000 Road”, som be-
skriver den fælles nordiske beregningsmodel for vejstøj. Rapporten er finansie-
ret af de nordiske vejdirektorater og kan læses ved at følge dette link:
http://www.madebydelta.com/imported/images/DELTA_Web/documents/TC
/acoustics/Nord2000/av117106_Users_Guide_Nord2000_Road.pdf.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke