Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1391349_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. august 2014
2014-2818
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. juni 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 835:
I forlængelse af ministerens svar på spørgsmål nr. 585, 586 og 587 d. 12. maj
2014, og med henvisning til vedlagte henvendelse fra Jette og Flemming Ber-
thelsen af 26. juni 2014 bedes ministeren uddybende redegøre for, hvorfor mi-
nisteren ikke anbefaler en rundkørsel, når Vejdirektoratet klart skriver, at en
rundkørsel er bedre end det planlagte kanaliseringsanlæg. Desuden bedes mi-
nisteren uddybende redegøre for den manglende sammenhæng i Vejdirektora-
tets argumentation i forhold til, at en rundkørsel vil være til ulempe for afvik-
lingen af den gennemkørende trafik, da trafikanterne skal sænke farten mere
end ved kanaliseringsanlæg, når der som påpeget af Jette og Flemming Ber-
thelsen er anlagt rundkørsel i Hillerslev og Nr. Lyndelse. Endelig bedes mini-
steren oplyse, om ministeren vil tage imod opfordringen til at besigtige stedet
med henblik på at genoverveje sagen?
Svar:
Som jeg har gjort rede for i mit svar på TRU spørgsmål nr. 585 af 12. maj 2014,
har Vejdirektoratet i forbindelse med valg af vejbetjeningsløsningen i krydset
Faaborgvej/Lervangsvej foretaget en samlet vurdering af trafiksikkerhed, tra-
fikafvikling og økonomi. Det er korrekt, at rundkørsler generelt giver større
sikkerhed, men i denne situation vurderer Vejdirektoratet, at en rundkørsel vil
være til ulempe for den gennemkørende trafik på rute 43. Vejdirektoratet har
således på den baggrund fundet det rigtigt at anbefale et kanaliseringsanlæg.
For så vidt angår spørgerens sammenligning med de anlagte rundkørsler i Hil-
lerslev og Nr. Lyndelse oplyser Vejdirektoratet, at der på disse lokaliteter er tale
om en relativt større mængde trafik på de sekundære veje i forhold til trafikken
på den overordnede vej, end det er tilfældet i krydset Faaborgvej/Lervangsvej.
Vejdirektoratet oplyser i den forbindelse, at årsdøgntrafikken på statsvejen,
Faaborgvej, er 5.500 – 6.000 biler i døgnet, og årsdøgntrafikken på kommune-
vejen, Lervangsvej, er ca. 1100 biler i døgnet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391349_0002.png
Vejdirektoratet oplyser endvidere, at årsdøgnstrafikken ved rundkørslen ved
Eskevej syd for Nr. Lyndelse på statsvejen er ca. 6.000 biler i døgnet, og på
Eskevej er årsdøgntrafikken ca. 3.000 biler i døgnet. Eskevej giver forbindelse
til Svendborgmotorvejen og indgår som en del af Rute 43. Eskevej betjener
således mere trafik og har en mere overordnet karakter end Lervangsvej nord
for Heden.
Endeligt oplyser Vejdirektoratet, at rundkørslen i krydset Faaborgvej (statsvej)
og Assensvej (kommunevej) ved Hillerslev er etableret i et tidligere 4-benet
kryds som en sortpletforanstaltning. Årsdøgntrafikken på Faaborgvej er 5.000
– 5.500 biler i døgnet og på Assensvej 2.500-3.000 biler i døgnet.
Jeg henholder mig til Vejdirektoratets vurdering.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke