Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1384510_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 5
Samrådsspørgsmål AG
Hvad kan ministeren oplyse i forhold til
pressehistorier om, at Post Danmark
og SAS Cargo anvender løndumping og benytter
billige østeuropæiske chauffører?
På baggrund af indslaget i TV2 den 8.
juni har jeg haft et møde med
bestyrelsesformanden og den
administrerende direktør i Post
Danmark.
Formålet med mødet var at finde ud af,
hvad der var op og ned i forhold til de
beskyldninger, som der blev rejst i TV2’s
indslag om Post Danmark.
På mødet oplyste Post Danmark A/S, at
virksomheden har samlede
transportomkostninger på ca. 700 mio.
kr.
Post Danmark har udliciteret i alt ca. 8
% af de samlede transporter til eksterne
vognmænd.
Transportomkostninger til betaling af
eksterne vognmænd vedrørende
internationale transporter udgør ca. 1,4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384510_0002.png
Side 2 af 5
% af Post Danmarks samlede
transportomkostninger.
Til de
udliciterede nationale transporter
har Post Danmark valgt kun at benytte
vognmænd med ansatte på danske
overenskomster.
Til de
udliciterede internationale
transporter
benytter Posts Danmark tre
vognmænd, som kører efter kontrakt,
som er indgået med de pågældende efter
udbud.
De internationale transporter er fra
Danmark til Sverige, Norge og Tyskland
og retur.
I kontrakterne med de tre vognmænd
har Post Danmark betinget sig, at de
chauffører, der udfører opgaven, skal
være ansat på dansklignende
overenskomst. Dette går udover, hvad
man er forpligtet til ift. gældende lov.
I forbindelse med koncernens arbejde
med socialt ansvar (CSR), kontrollerer
Post Danmark ved årlige revisioner, at
transportleverandørerne lever op til de
krav, der er indgået aftale om.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384510_0003.png
Side 3 af 5
I kontrakterne betinger Post Danmark
sig således adgang til at kontrollere, om
vognmændene opfylder de stillede krav,
f.eks. ved at vognmændene skal kunne
fremlægge lønsedler for deres
chauffører.
De nævnte kontrakter med de tre
eksterne vognmænd om internationale
transporter blev indgået i 2013 og har
endnu ikke været underlagt revision.
Post Danmark har forklaret mig, at det
vil ske i den nærmeste fremtid som led i
den årlige opfølgning.
Post Danmark har overfor mig
bekræftet, at hvis denne revision viser, at
kravene i kontrakterne ikke overholdes,
så vil vognmændene få besked på at rette
ind, ellers vil de blive opsagt.
For så vidt angår de tre lastbiler, som
blev vist i TV2 indslag har Post Danmark
oplyst følgende:
Den ene kørsel var med Kim Johansen,
hvor Post Danmark som nævnt har
krævet, at chaufførerne er ansat på
dansklignende overenskomst. Kim
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384510_0004.png
Side 4 af 5
Johansen kører efter en kontrakt, der er
indgået med Post Danmark i 2013.
De to øvrige kørsler vedrører transport
på en kontrakt, som er indgået af det
svenske selskab PostNord Logistik AB.
Disse kontrakter følger derfor de svenske
regler. Ifølge Post Danmark afspejler de
svenske regler EU-reglerne, og der stilles
ikke krav herudover.
Spørgsmålet om SAS Cargo må jeg
henvise til finansministeren, som
varetager statens ejerinteresser i SAS.
Sammenfattende kan jeg konstatere, at
når Post Danmark benytter eksterne
vognmænd, stilles der krav om, at de
chauffører, der udfører arbejdet enten
skal være ansat under danske vilkår eller
på dansklignende vilkår, alt efter om
kørslen foregår nationalt eller
internationalt.
Jeg kan også konstatere, at Post
Danmark regelmæssigt følger op på, om
de eksterne vognmænd lever op til
kravene i kontrakterne, herunder
kravene til løn- og ansættelsesvilkår.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384510_0005.png
Side 5 af 5
Endelig kan jeg konstatere, at hvis det
viser sig, at der er vognmænd, som ikke
har levet op til aftalte med Post
Danmark, vil vognmændene blive bedt
om at rette ind, ellers vil kontrakten
blive opsagt.
På den baggrund finder jeg, at Post
Danmark, når kørsler udliciteres til
eksterne vognmænd, gør dette på en
ganske hæderlig måde.