Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1394994_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. september 2014
2014-2744
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. juni 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikke medlem af udvalget Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 831:
I flere dagblade har der i de seneste måneder været en debat om statens enga-
gement i statsejede selskaber, og ministeren bedes på den baggrund oplyse, om
dansk lovgivning og EU-regler overholdes til fulde i de tilfælde, hvor staten har
stillet garanti eller ydet lån overfor helt eller delvist statsejede selskaber, hvor
ministeren er statens ejerrepræsentant? Ministeren bedes desuden oplyse,
hvilke rente-, provisions- og gebyrsatser staten anvender over for selskaberne i
de tilfælde, hvor der ydes lån eller stilles garanti til statsejede selskaber, hvor
ministeren er statens ejerrepræsentant? Endelig bedes ministeren oplyse, i
hvilke selskaber, hvor ministeren er statens ejerrepræsentant, der er ydet lån
eller stillet garantier fra statens side?
Svar:
Jeg forudsætter at spørgsmålene drejer sig om de tilfælde, hvor de selskaber,
hvor jeg repræsenterer staten som ejer, enten har adgang til statslån (såkaldt
genudlån), eller lån med statsgaranti.
Tabellen nedenfor viser en oversigt over de pågældende selskaber. Tabellen
viser også, hvad der betales i provision til staten.
Selskab
Metroselskabet I/S
By & Havn I/S
Ring 3 Letbane I/S*
Sund & Bælt Holding A/S
A/S Storebælt
A/S Øresund
Femern Bælt A/S
A/S Femern Landanlæg
Øresundsbro Konsortiet
Provision
0
0
0
0,15 % af restgæld
0,15 % af restgæld
0,15 % af restgæld
0,15 % af restgæld
0,15 % af restgæld
0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394994_0002.png
DSB
0,15 % /diff. mellem garanteret og markedsrente
Side 2/3
*
Har endnu ikke påbegyndt optagelse af lån
Jeg skal oplyse, at de i tabellen nævnte 0,15 % p.a. er fastsat i lov om bemyndi-
gelse til optagelse af statslån (lovbekendtgørelse nr. 849 af 22. juni 2010) og lov
om provision af visse lån optaget med statsgaranti (lovbekendtgørelse nr. 246
af 10. marts 2014).
Det fremgår endvidere af lov om bemyndigelse til optagelse af statslån, at fi-
nansministeren kan bestemme, at der betales en provision, der er større eller
mindre end 0,15 % p.a., og af lov om provision af visse lån optaget med statsga-
ranti, at finansministeren kan fritage lånearrangementer fra forpligtelsen til at
betale garantiprovision.
Vedrørende Metroselskabet I/S, By & Havn I/S og Ring 3 Letbane I/S, kan jeg
oplyse, at disse interessentskaber ikke betaler garantiprovision til staten, idet
disse selskaber ejes i fællesskab med kommuner.
1
Vedrørende
Øresundsbro Konsortiet
kan jeg oplyse, at det fremgår af rege-
ringsaftalen aftale af 23. marts 1991 med Sverige om en fast forbindelse over
Øresund, at parterne er enige om, at der ikke opkræves gebyr eller lignende af
de to stater for de to staters garantiforpligtelser for konsortiets lån og andre
finansielle instrumenter, som benyttes i forbindelse med finansieringen.
Endelig kan jeg oplyse at
DSB
i lyset af drøftelser med EU-Kommissionen i
2012 har indført en ny model vedrørende den garantiprovision, som DSB skal
betale staten ved optagelse af lån med statsgaranti. Efter den nye model betaler
DSB forskellen mellem den statsgaranterede rente og markedsrenten til staten i
garantiprovision.
For så vidt angår spørgsmålet om dansk lovgivning og EU-regler overholdes til
fulde i de tilfælde, hvor staten har stillet garanti eller ydet lån overfor helt eller
delvist statsejede selskaber, hvor jeg er statens ejerrepræsentant, kan jeg oply-
se, at finansieringsmodellen for både Øresundsforbindelsen og projekteringen
af Femern Bælt-forbindelsen er notificeret ved EU-Kommissionen, ligesom
regeringen har igangsat notifikationen af anlægsfasen for Femern Bælt-
forbindelsen.
For så vidt angår hvad der betales i
rente og gebyr,
er det ikke muligt at svare
entydigt herpå, idet det afhænger af, hvilket konkret lån der er tale om, og
hvornår det er optaget.
Endvidere er der tale om fortrolige oplysninger, som, hvis de offentliggøres,
kan skade selskabernes forhandlingsmuligheder overfor bankerne.
1
Ring 3 Letbane I/S er også delvis ejet af Region Hovedstaden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394994_0003.png
Samlet set er det min opfattelse, at de relevante danske og EU-regler overhol-
des i de tilfælde, hvor staten har stillet garanti eller ydet lån overfor helt eller
delvist statsejede selskaber, hvor jeg er statens ejerrepræsentant.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke