Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1391263_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. august 2014
2014 – 2736
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. juni 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Michael Aastrup Jensen (V).
Spørgsmål nr. 829:
Ministeren bedes redegøre for, om ministeren vil prioritere en fremskydning af
udvidelsen af E45 Østjyske motorvej fra 4 til 6 spor i forbindelse med de 2,5
mia. kr. afsat til infrastruktur i vækstpakken?
Svar:
Den 24. juni blev der indgået en politisk aftale mellem partierne bag aftalen om
en grøn transportpolitik (S, RV, V, DF, SF, LA og K), som udmøntede 2,7 mia.
kr. til en lang række gode infrastrukturprojekter rundt omkring i landet.
Trafikanterne på E45 er blevet tilgodeset med aftalen. Dels er det med aftalen
blevet prioriteret at afsætte 38,9 mio. kr. til anlæg af et tredje sydgående spor
syd for Limfjordstunnelen, hvor der i dag er fremkommelighedsudfordringer.
Dels er der blevet afsat over 100 mio. kr. fra medfinansieringspuljen til støtte til
fire tilslutningsanlæg på E45 ved hhv. Skanderborg, Kolding, Aarhus og Hor-
sens. Endvidere blev der med aftalen afsat en pulje på 5 mio. kr. til en analyse
af mulighederne for inddragelse af nødsporet andre steder i landet end Motor-
ring 3, herunder på de mest trængselsramte dele af E45.
Det er regeringens holdning, at vejinvesteringer skal ske de steder, hvor der er
størst behov. Transportministeriets strategiske analyser har i denne sammen-
hæng peget på, at behovet for at investere i udvidelser af E45 vil vokse de
kommende år. Det er derfor min holdning, at E45 også fremover skal priorite-
res, når der igen kan udmøntes penge fra Infrastrukturfonden.
Yderligere tiltag i E45-korridoren vil bero på en ny politisk aftale mellem parti-
erne bag aftalen om en grøn transportpolitik.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke