MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. september 2014
2014-2715
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. juni 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 826:
Ministeren bedes gøre rede for, hvilke støjdæmpende foranstaltninger m.v., der
var forudsat i forbindelse med Nybygningsløsningen på det tidspunkt, da L 134
"Forslag til lov om anlæg af en jernbanestrækning København-Ringsted over
Køge" blev vedtaget, men som siden er enten sparet væk, eller som af anden
årsag ikke vil blive realiseret.
Svar:
I forbindelse med projektering og anlæg af jernbaneanlæg anvendes de vejle-
dende grænseværdier for støj fra jernbaner, som fremgår af et tillæg fra juli
2007 til Miljøstyrelsens vejledning nr. 1/1997 "Støj og vibrationer fra jernba-
ner". Miljøstyrelsens grænseværdi for jernbanestøj er 64 dB på husfacaden ved
boligområder. Ved at anvende Miljøstyrelsens grænseværdi sikres en ensartet
behandling af støjberørte borgere på tværs af landet og uafhængigt af det speci-
fikke jernbaneanlæg.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende:
”Banedanmark støjdæmper i henhold til anlægsloven, og der er ikke foranstalt-
ninger, der er sparet væk. Til støjberegningerne for den nye bane anvendes den
fællesnordiske metode Nord 2000. Banedanmark udfører på baggrund af disse
beregninger støjdæmpning i forhold til Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi
på 64 dB.
På strækningen København H - Ny Ellebjerg Station og på strækningen langs
den eksisterende jernbane mellem Fjællebro og Ringsted anvendes i henhold til
den vedtagne anlægslov en grænseværdi på 66 dB svarende til beskyttelsesni-
veauet langs eksisterende jernbaner. Banedanmark har imidlertid besluttet at
forbedre støjdæmpningen på disse to strækninger ved at anvende 64 dB som
grænseværdi i lighed med den resterende del af anlægget.