Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1406864_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. oktober 2014
2014 - 2685
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. juni 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 822:
Ministeren bedes redegøre for de materielle konsekvenser på infrastrukturen,
herunder slitage på skinner og elektroniske forbindelser, når der bruges mag-
netskinnebremse, som det er tilfældet med IC4-togene, og om det ikke er bedre
for skinnekvaliteten, når der ikke bruges magnetskinnebremse.
Svar:
Spørgsmålet har været forelagt Banedanmark, som oplyser:
”Bremser af typen magnetskinnebremse er monteret som standardnødbremse
på de fleste af de togtyper, der kører på det danske jernbanenet, herunder
blandt andet IC3, IC4 og Øresundstogene, samt mange tyske togtyper. Bremsen
anvendes til at sikre en passende deceleration, når der er behov, primært i for-
bindelse med nødbremsning.
Banedanmark foretager pt. ikke en systematisk registrering af anvendelsen af
magnetskinnebremser, hvorfor det ikke er muligt at lave en direkte konse-
kvensanalyse af brugen i forhold til slitage på skinnerne. Der er dog ingen tvivl
om, at magnetskinnebremsen er hård ved infrastrukturen og forårsager et be-
tydeligt slid på skinnerne. I de værste tilfælde bliver skinnerne slidt nærmest
firkantede på grund af overdreven anvendelse af disse bremser. Ved opbrems-
ningen opstår der desuden ofte små metalspåner, der kan føre til kortslutninger
i isolationerne mellem skinnerne. Skinnekvaliteten vil dog altid blive opret-
holdt via Banedanmarks normer for regelmæssigt vedligehold i form af bl.a.
skinneslibning og -fræsning.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke