Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1405290_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. oktober 2014
2014 - 2685
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. juni 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 820:
Finder ministeren det betryggende, når Havarikommissionens redegørelse om
kollisionen mellem to IC4-togsæt på Esbjerg station konkluderer: ”På baggrund
af Marslev-rapporten kombineret med Esbjerg-hændelserne konkluderer Ha-
varikommissionen, at den forringede bremseevne, der blev konstateret, kan
optræde uafhængigt af hastigheden” i lyset af at kollisionen i Esbjerg skete, da
det ikke lykkedes at bremse et IC4-togsæt inden kollisionen med et andet IC4-
togsæt, selvom det pågældende IC4-togsæt kun kørte 30 km/t?
Svar:
Det er afgørende, at de tog, som benyttes på det danske jernbanenet er sikre. I
Danmark har vi valgt at organisere os med en uafhængig Havarikommission,
som undersøger fejl, hvis noget går galt, og en uafhængig sikkerhedsmyndighed
i Trafikstyrelsen, som godkender, at togene er sikre at køre med.
Jeg skal derfor ikke som minister forsøge at gøre mig klog på IC4-togets brem-
sesystem, men blot henholde mig til, at problemstillinger af sikkerhedsmæssig
karakter behandles af de relevante myndigheder.
Jeg har grundlæggende tillid til, at Havarikommissionen og Trafikstyrelsens
sikkerhedsmyndighed, uden indblanding fra transportministeren, har de nød-
vendige kompetencer til at sikre, at de tog, som er godkendt til kørsel i Dan-
mark, har det fornødne sikkerhedsniveau.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke