Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
27. juni 2014
Svar på Transportudvalgets spørgsmål nr. 814 (Alm. del) af 19.
juni 2014 stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V)
Spørgsmål
Af artiklen ”Risiko for milliardhul i Togfonden” i Berlingske Business den 18. juni
2014 fremgår det, at der opstår et hul i Togfondens finansiering på 3,7 milliarder
kroner frem mod 2020 som følge af faldende oliepriser. Vil ministeren oplyse
provenuet, hvis olieprisen kommer til at følge markedsforventningen (Brent
forward-kurven) frem til og med 2020 (som også er grundlaget for IEAs Medium
Term Oil Market Report)?
Svar
For det første skal det understreges, at der
ikke
opstår et hul i Togfonden DK
som følge af ændringer i olieprisen mv. Ligesom der
ikke
kan opstå
”overfinansiering” af Togfonden DK, hvis
de faktiske oliepriser mv. på et senere
tidspunkt måtte vise sig at være højere end forventet i forbindelse med
Aftale om
harmonisering af beskatningen i Nordsøen
(2013).
Der er således,
jf. Aftale om harmonisering af beskatningen i Nordsøen (2013),
afsat 28�½
mia. kr. (2014-pl) til Togfonden DK. Dette beløb bliver ikke større eller mindre
som følge af ændringer i hverken skønnede eller faktiske oliepriser.
Afvigelser mellem det faktiske provenu og det skønnede merprovenu i forbindelse
med
Aftale om harmonisering af beskatningen i Nordsøen
(2013) vil, som det blandt
andet fremgår af nævnte aftale samt besvarelsen af
FIU alm. del spørgsmål 206 af 6
marts 2014,
blive håndteret i forbindelse med den løbende planlægning af
finanspolitikken og i overensstemmelse med de mellemfristede finanspolitiske
målsætninger.
Det er helt på linje med, hvorledes ændringer i budgetteringsforudsætninger
vedrørende oliepriser, aktiekurser og lignende i øvrigt håndteres. Herunder i
forhold til koncessioner, der ikke blev berørt af harmoniseringen af beskatningen i
Nordsøen. Ligesom det svarer til, hvordan finansieringen af andre større
initiativer håndteres, når der efter vedtagelsen opstår uforudsete ændringer i
forudsætninger, forsinkelser i ikrafttrædelser mv.
Som det fremgår af den i spørgsmålet refererede artikel i Berlingske Business er
beløbet på 3,7 mia. kr. beregnet ved en isoleret ændring i olieprisen.