Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1384417_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
27. juni 2014
Svar på Transportudvalgets spørgsmål nr. 814 (Alm. del) af 19.
juni 2014 stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V)
Spørgsmål
Af artiklen ”Risiko for milliardhul i Togfonden” i Berlingske Business den 18. juni
2014 fremgår det, at der opstår et hul i Togfondens finansiering på 3,7 milliarder
kroner frem mod 2020 som følge af faldende oliepriser. Vil ministeren oplyse
provenuet, hvis olieprisen kommer til at følge markedsforventningen (Brent
forward-kurven) frem til og med 2020 (som også er grundlaget for IEAs Medium
Term Oil Market Report)?
Svar
For det første skal det understreges, at der
ikke
opstår et hul i Togfonden DK
som følge af ændringer i olieprisen mv. Ligesom der
ikke
kan opstå
”overfinansiering” af Togfonden DK, hvis
de faktiske oliepriser mv. på et senere
tidspunkt måtte vise sig at være højere end forventet i forbindelse med
Aftale om
harmonisering af beskatningen i Nordsøen
(2013).
Der er således,
jf. Aftale om harmonisering af beskatningen i Nordsøen (2013),
afsat 28�½
mia. kr. (2014-pl) til Togfonden DK. Dette beløb bliver ikke større eller mindre
som følge af ændringer i hverken skønnede eller faktiske oliepriser.
Afvigelser mellem det faktiske provenu og det skønnede merprovenu i forbindelse
med
Aftale om harmonisering af beskatningen i Nordsøen
(2013) vil, som det blandt
andet fremgår af nævnte aftale samt besvarelsen af
FIU alm. del spørgsmål 206 af 6
marts 2014,
blive håndteret i forbindelse med den løbende planlægning af
finanspolitikken og i overensstemmelse med de mellemfristede finanspolitiske
målsætninger.
Det er helt på linje med, hvorledes ændringer i budgetteringsforudsætninger
vedrørende oliepriser, aktiekurser og lignende i øvrigt håndteres. Herunder i
forhold til koncessioner, der ikke blev berørt af harmoniseringen af beskatningen i
Nordsøen. Ligesom det svarer til, hvordan finansieringen af andre større
initiativer håndteres, når der efter vedtagelsen opstår uforudsete ændringer i
forudsætninger, forsinkelser i ikrafttrædelser mv.
Som det fremgår af den i spørgsmålet refererede artikel i Berlingske Business er
beløbet på 3,7 mia. kr. beregnet ved en isoleret ændring i olieprisen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 2
Det skal i denne forbindelse bemærkes,
jf. fx besvarelsen af KEB alm. del spørgsmål 167
af 22. maj 2013,
at centraladministrationen i sine prognoser anvender de
langsigtede skøn fra det Internationale Energi Agenturs (IEA) udgivelse World
Energy Outlook ”New Policies Scenario”.
Skønnet på kort sigt er konstrueret ved at tage udgangspunkt i 3 måneders
futures-priser (gennemsnit af de 10 seneste dagsobservationer) og interpolere
herfra til IEA’s første punktskøn, der pt. ligger
i 2020. IEA skønner over
olieprisen for hvert 5. år med start i 2020. Skønnene i de mellemliggende år er
konstrueret som en simpel lineær tilpasning mellem to af IEA skønnede oliepriser.
Forskellen mellem den skønnede oliepris i forbindelse med IEAs
”Medium Term
Oil Market Report”
og IEAs skøn
i ”World Energy
Outlook”
er fx nærmere
beskrevet i besvarelsen af
KEB alm. del spørgsmål 167 af 22. maj 2013.
Yderligere skal det understreges, at ændringer i olieprisen kan påvirke produktion
og omkostninger mv., og at der derfor ikke nødvendigvis er nogen direkte
proportional sammenhæng mellem ændringer i olieprisen og ændringer i statens
indtægter fra Nordsøen.
Store udsving i den forventede oliepris i et enkelt år kan have en betydelig effekt
på statens forventede indtægter fra Nordsøen dette år. Men ændrede oliepriser i et
enkelt år vil være af mindre betydning for de samlede forventede Nordsøindtægter
på langt sigt
såfremt forventningerne til olieprisen i øvrige år ikke ændrer sig,
jf.
også svar på KEB alm. del spørgsmål 167 af 22. maj 2013.
Dette gælder for det forventede provenu fra
alle
koncessioner. Herunder altså
også for provenuet fra koncessioner berørt af harmoniseringen af beskatningen i
Nordsøen.
Det kan i forlængelse heraf bemærkes, at der af svar på
KEB alm. del spørgsmål nr.
166 af 22. maj 2013
samt
KEB alm. del spørgsmål nr. 4 af 8. oktober 2013
fremgår en
række følsomhedsberegninger vedrørende provenuet fra harmoniseringen af
beskatningen i Nordsøen som følge af
permanente
niveauskift i olieprisen.
Med venlig hilsen
Finansministeren