Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1394998_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. september 2014
2014-2626
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. juni 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 812:
Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt det indgår i "Sundt DSB", at der skal
lukkes billetsalg, toiletter samt (ofte også) ventesale på stationerne landet over,
herunder gøre rede for, hvor stor en gennemsnitlig besparelse DSB opnår pr.
station ved at lukke hhv. stationens billetsalg, toiletter, samt (ofte også) vente-
sale. Ministeren bedes endvidere gøre rede for, hvorvidt det er en del at DSB’s
kundeservice at lukke billetsalg, toiletter og (ofte også) ventesale på stationer
landet over, samt hvorvidt ministeren mener, at et sådant initiativ er i overens-
stemmelse med de krav, publikum med rette kan stille til den service, en stor
offentlig virksomhed tilbyder.
Svar:
DSB har oplyst mig, at det er afgørende for DSB at have tilfredse kunder. Dette
bliver DSB i øvrigt også målt på i trafikkontrakten med staten
v/Transportministeriet. Samtidig skal DSB også sikre løbende forbedringer af
virksomhedens økonomi.
Det strategiske program "Ét Sundt DSB" skal i den forbindelse sikre, at DSB
ved udgangen af 2014 opnår et resultat før af- og nedskrivninger på 2,65 mia.
kr. – en forbedring på 1 mia. kr. i forhold til fremskrivningen fra 2011 – og en
reduktion i niveau af 1.000 fuldtidsbeskæftigede i den danske del af forretnin-
gen.
DSB oplyser endvidere, at kundernes adfærd er ændret markant gennem de
senere år i form af en øget selvbetjening både for så vidt angår billetkøb og in-
formation om afgange. Selvbetjeningsgraden er steget med knap 10 % det sene-
ste år og ligger pt. på omkring 75 % (mht. transaktioner). Dette har sammen
med en række andre faktorer ført til, at stationsbygningerne på mange af de
mindre stationer er overdimensionerede. Herudover udsættes tomme stations-
bygninger desværre ofte for hærværk, hvis de står åbne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394998_0002.png
På stationsområdet har DSB derfor valgt at prioritere tryghed og brugeradgang
ved at tilbyde venterum på stationer med over 500 daglige rejsende. På mindre
stationer (under 500 daglige rejsende) tilbydes der læskærme. DSB har gode
erfaringer med den type løsning, og den standard, der pt. benyttes, er godt op-
lyst, udformet i glas og placeret så tæt på afgangsstedet som muligt.
Ifølge trafikkontrakterne for Fjern- og Regionaltog og S-tog er DSB ikke for-
pligtet til at have toiletter på stationerne. Af servicehensyn tilbyder DSB i dag
toiletter på nogle af de passagermæssigt største stationer eller stationer, hvor
kunderne kan have længere opholdstid.
Som følge af den høje selvbetjeningsgrad har DSB løbende tilpasset antallet af
salgssteder. Der vil således fremover være billetsalg på følgende stationer: Kø-
benhavn, Københavns Lufthavn, Odense og Aarhus.
Det er vanskeligt præcist at opgøre besparelserne for den enkelte station. En
opgørelse af den samlede økonomi viser, at DSB, siden "Ét Sundt DSB" indfør-
tes i 2011, har effektiviseret stationsdriften med ca. 5 mio. kr. årligt ud af en
samlet besparelse på 1 mia. kr. I denne opgørelse må der dog tages forbehold
for de organisationsændringer, der har været siden 2011. Der er derfor tale om
et groft estimat.
Samtidig er der opnået samlede årlige besparelser på i størrelsesordenen 3 mio.
kr. pr. lukket billetsalg.
Afslutningsvis skal det bemærkes, at DSB har gennemført de nævnte effektivi-
seringstiltag uden, at den samlede kundetilfredshed er faldet. Tilfredsheden
med den aktuelle rejse samlet set var 7,8 i 2011 (på en skala fra 1-10) og 8,0 i
første halvår af 2014.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke