MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. august 2014
2014-2615
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. juni 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 800:
I svar på TRU alm. del – spm. 652 hedder det bl.a., at "lokomotivføreren under
de fleste belysningsforhold (sollys, mørke, nedbør) kan overvåge samtlige af
togets døre samt gabet mellem tog og perron." og "Disse test er ved at blive
planlagt med det formål at sikre, at monitorerne kan aflæses under flest mulige
forhold". Ministeren bedes gøre rede for, hvilke belysningsforhold, der ikke er
omfattet af det anførte, samt under hvilke forhold det kan accepteres, at moni-
torerne ikke kan aflæses.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der har oplyst følgende:
”Testene har til hensigt at sikre, at kameraer og monitorer kan anvendes til
overvågning af døre og perron/tog i forbindelse med afgangsproceduren under
de mest forventelige forhold. Hvis det i drift grundet vejrlig eller andet ikke er
muligt at foretage den nødvendige overvågning/efterkontrol i afgangsprocedu-
ren må denne enten afbrydes og gentages, alternativt gennemføres jf. nødpro-
cedure”.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke