Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1304331_0001.png
1304331_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
26. november 20132013-4452
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 80:

Af DSB’s statusrapport for IC4 pr. 31. august 2013 fremgår bl.a. følgende dybtforuroligende melding: ”Reservedelssituationen forsinker løbende vedligehol-det og giver togsæt ude af drift. Dette problem vil blive mere udtalt efterhåndensom kilometerproduktionen stiger. Dette vil udgøre en flaskehals i fejludbed-ringerne et stykke frem i 2013. Der er løbende dialog om problemstillingen,men hele indkøbs organisationen med identificering og indgåelse af leverance-aftaler med tidligere AnsaldoBreda underleverandører er en omfattende oglangsommelig proces”. Ministeren bedes redegøre for, om der foreligger enrobust plan for afhjælpning af den alvorlige situation omkring reservedele tilIC4, herunder om der er udsigt til en snarlig afhjælpning af problemet, der in-fluerer negativt på både drift og vedligeholdelse af IC4 togene?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, og de har oplyst mig følgende:”DSB arbejder fokuseret med reservedelsforsyningen på IC4 og IC2, der løben-de forsinker vedligeholdet og giver togsæt ude af drift. Det sker i en plan, somhar til formål at løse udfordringen med at sikre reservedele til IC4 og IC2 ogbestår primært i at skabe prognoser for reservedelsbehov.Reservedelsbehovet kan opdeles i to grupper.Reservedele til planlagte eftersyn. Disse eftersyn vurderes ikke som væ-rende problematiske at sikre reservedele til, idet behovet er kendt påforhånd.Reservedele til uplanlagte reparationer. Her er det vanskeligt at forudsebehovene – og dermed også sikre reservedelsindkøb.
Årsagen er, at IC4 har kørt få kilometer og der er dermed et spinkelt erfarings-grundlag, når man skal lave prognoser for reservedelsbehov. Dertil er erfarin-
gen fra blandt andet IC3, Øresundstog og IR4, at der løbende opstår nye fejlhenover tid og dermed behov for nye reservedele og nye reparationer.Der har været fokus på at indgå leverandøraftaler. Aktuelt er der lavet aftalermed alle væsentlige leverandører, og processen omkring de sidste leverandørerer langt fremme.Manglende reservedele giver som nævnt togsæt ude af drift, men da det aktueltikke er samtlige togsæt, der anvendes til drift, er den driftsmæssige effekt be-grænset.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr