Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. august 20132013-1709
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. maj 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).Spørgsmål nr. 519:
”Hvad vil rejsetiden være mellem København og følgende byer, henholdsvis veden Kattegatforbindelse og en timemodel som skitseret i Togfonden DK: Vejle –Horsens – Skanderborg – Herning – Holstebro – Aarhus – Aalborg og Thisted”Svar:
Kattegatforbindelsen og TogfondDK er ikke direkte sammenlignelige, bl.a. fordiKattegatforbindelsen er et mange gange større og mere kompliceret projekt.Der er store forskelle på projekterne med hensyn til blandt andet omkostnin-ger, tidshorisont for realisering og mulighed for etapeopdeling.Kattegatforbindelsen indeholder både en vej- og banedel. De isolerede jernba-neinvesteringer anslås nedenfor at koste ca. 50 mia. kr. Dette beløb indeholderudover baneanlæg på land 1/3 af omkostningerne for Kattegatbroen svarendetil de forventede marginalomkostninger ved at udvide en vejbro til også at om-fatte banen. For Timemodellen regnes i Togfonden med en samlet investeringpå ca. 15 mia. kr. for de projekter, der vil bringe rejsetiden fra København tilhenholdsvis Aarhus og Aalborg ned på henholdsvis 2 og 3 timer. Baneinveste-ringerne ved Kattegatforbindelsen er således ca. 35 mia. kr. højere end Togfon-dens investeringer i Timemodellen.En ny baneforbindelse mellem København og Aarhus via Kattegat vil primærtvære til fordel for rejsetiden mellem København og byer i Jylland nord for enlinje mellem Horsens og Vejle. Rejsetidsforbedringerne ved Timemodellenkommer i højere grad hele landet til gode og ikke kun de udvalgte byer, som derspørges til her. Det gælder både de byer, som betjenes direkte af Timemodel-lens tog, og øvrige byer gennem omstigning på knudepunkterne.Timemodellen og Kattegatforbindelsen skal dog ikke nødvendigvis ses somhinandens modsætning, men snarere projekter, som evt. kan supplere hinan-den. Timemodellens baneforbedringer til og fra Nordjylland kan også anvendesdirekte i et Kattegatperspektiv. Baneforbedringerne i Østjylland vil i alle tilfæl-
de være til fordel for såvel interne rejser nord-syd i Jylland som til og fra Ham-burg. Timemodellen vil altid være hurtigst mellem København og Syd- og Søn-derjylland, jf. tabel nedenfor.Ved opstilling af præcise rejsetider for de to modeller kan man kombinere tin-gene på forskellig måde. I nedenstående tabel vises en rendyrket udmøntningaf Timemodellen hhv. Kattegatforbindelsen.For en Kattegatforbindelse forudsættes investeringer i nye baneanlæg mellemAarhus og Hov samt mellem Røsnæs og Lejre, hvorfra den nuværende banebenyttes videre til København. Landanlæggene er dermed forudsat anlagt, så-ledes at en rejsetid på 1 time mellem København og Aarhus kan realiseres.Sammen med en andel af broen udgør de samlede investeringer som anført ca.50 mia. kr.Togrejsetid for udvalgte byer med Timemodellen og KattegatforbindelsenTil København fra –TimemodellenKattegat15 mia. kr.ca. 50 mia.kr.(timer, minutter)for baneandelVejle1.361.42Horsens1.521.34Skanderborg2.101.20Herning2.362.27Holstebro3.012.52Aarhus1.551.00Aalborg3.002.11Thisted4.234.14Kolding1.301.45Esbjerg2.002.20Fredericia1.221.29Sønderborg2.482.56Rejsetiderne baserer sig så vidt mulig på direkte hurtige tog, og ellers på om-stigninger på de stationer, hvor der kan opnås hurtigste rejsetid. Hvor der ikkeforudsættes investeringer fra hhv. Togfonden eller Kattegatprojektet tages ud-gangspunkt i rejsetiderne på den nuværende infrastruktur suppleret med deprojekter, der er truffet beslutning om.Medvenlighilsen
Side 2/2
Pia Olsen Dyhr