Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1296995_0001.png
1296995_0002.png
1296995_0003.png
1296995_0004.png
1296995_0005.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
1. november 20132013-3720
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. oktober 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 8:

Med udgangspunkt i en fast Kattegatforbindelse der muliggør timedrift mellemAarhus og København bedes ministeren fremsende en oversigt over tidsbespa-relser i samme omfang som de tidsbesparelser, der fremgår i faktaarket ”Ek-sempler på rejsetider i dag og fremover”, der blev offentliggjort sammen med”Rapport om Togfonden DK – Højhastighed og elektrificering på den danskejernbane” d. 27. september 2013.

Svar:

Jeg henviser til at Trafikstyrelsen har udarbejdet vedlagte kort (figur 1) medrejsetider fra København i dag og i fremtiden og tabel med udvalgte rejsetiderfra København, Århus og Odense for en situation med en Kattegatforbindelse,uden Togfondens ny-anlæg og opgraderinger, men inklusive allerede besluttedeprojekter, herunder bl.a. den nye bane mellem København og Ringsted, ha-stighedsopgradering af strækningen Hobro-Aalborg (til 160 km/t), hastigheds-opgradering af strækningen Ringsted-Odense (til 200 km/t) m.v. Det skal be-mærkes, at de strategiske undersøgelser af en fast Kattegatforbindelse ikke erafsluttet. Afvigelser vil derfor kunne forekomme i efterfølgende afrapporteringaf rejsetiderne.Det skal endvidere bemærkes, at Kattegatforbindelsen og projekterne i Togfon-den DK ikke er direkte sammenlignelige bl.a. fordi, at Kattegatforbindelsen eret mange gange større og mere kompliceret projekt. Der er store forskelle påprojekterne med hensyn til blandt andet omkostninger, tidshorisont for realise-ring og mulighed for etapeopdeling mv.Kattegatforbindelsen indeholder både en vej- og banedel. De isolerede jernba-neinvesteringer anslås at koste ca. 50 mia. kr. Dette beløb indeholder udoverbaneanlæg på land 1/3 af omkostningerne for Kattegatbroen svarende til deforventede marginalomkostninger ved at udvide en vejbro til også at omfatte
banen. For en Kattegatforbindelse er forudsat investeringer i nye baneanlægmellem Aarhus og Hov samt mellem Røsnæs og Lejre, hvorfra den nuværendebane benyttes videre til København. Landanlæggene er forudsat anlagt, såledesat en rejsetid på 1 time mellem København og Aarhus kan realiseres. ForTimemodellen regnes i Togfonden med en samlet investering på ca. 15 mia. kr.for de projekter mellem Odense og Aalborg, der vil bringe rejsetiden fra Kø-benhavn til hhv. Aarhus og Aalborg ned på hhv. 2 og 3 timer. Baneinvesterin-gerne ved Kattegatforbindelsen er således ca. 35 mia. kr. højere end Togfon-dens investeringer i Timemodellen og forudsætter, at en vejbro allerede er be-sluttet og finansieret.En ny baneforbindelse mellem København og Aarhus via Kattegat vil primærtvære en fordel for rejser mellem København og byer i Jylland nord for en linjemellem Horsens og Vejle. Rejsetidsforbedringerne ved Togfondens investerin-ger kommer i højere grad hele landet til gode og giver således ikke kun fordelefor rejser til og fra København.Der henvises i øvrigt til tidligere besvarelse af spørgsmål 519 (TRU alm. del),hvor der også redegøres yderligere for, at Timemodellen og Kattegat-forbindelsen ikke er hinandens modsætninger, men snarere supplerer hinan-den.Side 2/5
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr
Figur 1. Rejsetider fra København i dag (markeret med grå) og medKattegatforbindelse uden Togfondens ny-anlæg og opgraderinger(farvemarkeret).
Side 3/5
Tabel 1. Eksempler på rejsetider med Kattegatforbindelse (uden Togfondensny-anlæg og opgraderinger)Rejsetider i dagNævnte ret-Modsat ret-ningning1.191.213.043.024.214.190.320.322.172.133.343.301.382.550.291.102.270.460.532.101.010.311.481.151.293.080.422.212.173.541.593.182.303.492.364.152.053.470.541.332.500.281.042.210.520.532.041.020.301.471.151.232.550.412.142.063.411.543.112.283.452.284.031.363.220.53RejsetiderTogfond -1.002.003.000.251.252.250.551.550.180.521.520.340.371.360.480.221.220.581.002.000.281.281.452.481.362.362.013.012.283.281.092.090.44RejsetiderKattegatbro1.062.282.110.301.521.351.171.000.280.581.340.430.421.420.570.281.290.591.062.180.331.451.492.561.532.272.262.523.114.351.102.370.44
Side 4/5
Aalborg-AarhusAalborg-OdenseAalborg-KøbenhavnRanders-ÅrhusRanders-OdenseRanders-KøbenhavnAarhus-OdenseAarhus-KøbenhavnHorsens-ÅrhusHorsens-OdenseHorsens-KøbenhavnVejle-AarhusVejle-OdenseVejle-KøbenhavnFredericia-AarhusFredericia-OdenseFredericia-KøbenhavnOdense-KøbenhavnEsbjerg-OdenseEsbjerg-KøbenhavnKolding-OdenseKolding-KøbenhavnSønderborg-OdenseSønderborg-KøbenhavnHerning-OdenseHerning-KøbenhavnHolstebro-OdenseHolstebro-KøbenhavnTønder-OdenseTønder-KøbenhavnKøge-OdenseKøge-ÅrhusRingsted-Odense
Ringsted-ÅrhusSlagelse-OdenseSlagelse-Århus
2.440.352.25
2.390.372.23
1.470.271.33
2.110.271.57
Side 5/5