Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1384060_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. juni 2014
2014 - 2610
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. juni stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 797:
Ministeren bedes be- eller afkræfte, hvorvidt Banedanmark vil bruge stræknin-
gen Lunderskov-Esbjerg som demonstrationsstrækning for AT-systemet (2x25
kV som bl.a. bruges på de franske TGV-baner), samt oplyse, hvorvidt dette sy-
stem er typegodkendt her i landet, og kan dette bekræftes, er det da hensigts-
mæssigt at etablere systemet på en banestrækning, hvor der højest kører tre tog
i timen i hver retning, frem for på strækninger med større togtrafik, fx Køben-
havn-Rødby eller Fredericia-Aarhus.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:
”Det er korrekt, at der køres med et AT-System
(2x25 kV) i en række europæi-
ske lande, herunder Sverige, Tyskland, Spanien, Frankrig og Italien. Et sådan
system er ikke godkendt i Danmark på nuværende tidspunkt.
Banedanmark har i udbudsmaterialet efterspurgt et system, der allerede er
afprøvet og TSI godkendt i et andet europæisk land, idet der ønskes en kendt og
velafprøvet teknisk løsning, som også vil smidiggøre godkendelsesprocessen i
Danmark. Det fremtidige kørestrømssystem i Danmark kendes først ved indgå-
else af kontrakt med leverandøren.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke