MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. oktober 2014
2014 - 2598
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. juni 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 791:
Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor hændelsen d. 19. oktober 2013, hvor to
IC4-tog stødte sammen i Esbjerg, ikke har fået sin egen redegørelse, men er
slået sammen med en næsten identisk hændelse d. 9.12.13, også på Esbjerg St.
Svar:
Spørgsmålet har været forelagt Havarikommissionen, som oplyser:
”Ved hændelsen den 19.10.2013 havde et enkeltkørende IC4 togsæt besvær med
at bremse, og kolliderede med sporstopper i spor 2. Det essentielle i denne
hændelse (dvs. bremseforløbet kombineret med bremsernes funktionalitet) er
stort set identisk med, det som skete ved hændelsen den 09.12.2013, hvor to
sammenkoblede IC4-togsæt kolliderede med et holdende IC4 togsæt.
Idet en eventuel konklusion og anbefaling fra denne hændelse vil ligge meget
tæt på være den konklusion og anbefaling, som er i redegørelsen fra kollisionen
den 09.12.2013, valgte Havarikommissionen at udgive en samlet redegørelse
omhandlende begge hændelser. Begge hændelser ligger til grund for konklusi-
on og anbefaling.
Dette er langt fra usædvanligt, og andre redegørelser eller rapporter indeholder
eller omfatter ofte andre tilsvarende hændelser - eller har henvisning til andre
tilsvarende hændelser.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke