Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1386739_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. juli 2014
Færdselskontoret
Sidsel Kathrine Møller
2014-0032-1336
1213469
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 790 (Alm. del), som
Folketingets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 17. juni
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Karen Hækkerup
/
Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 790 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Det er spørgeren bekendt, at anklagemyndigheden har sendt
et brev til Tungvognscenter Nord, Tungvognscenter Syd og
Tungvognscenter Øst, samt Statsadvokaten i Viborg og Stats-
advokaten i København om, at samtlige ikke-afgjorte sager,
der vedrører overtrædelse af godskørselslovens § 16a, skal sæt-
tes i bero indtil der foreligger en udtalelse fra Juridisk Special-
udvalg om bestemmelsens forenelighed med EU-retten. Efter
godskørselslovens § 16a, skal der ved standsningen af køretø-
jet foreligge klart bevis for den indgående internationale trans-
port og for hver efterfølgende cabotagekørsel som foreskrevet i
forordningens artikel 8, stk. 3 (cabotageforordningen
1072/2009 ). Justitsministeren bedes på den baggrund oplyse,
hvordan hun vil sikre, at politiet fremadrettet kan foretage en
forsvarlig og fornuftig landevejskontrol i forhold til, om cabo-
tagereglerne er overholdt i forbindelse med standsningen af kø-
retøjer?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1. Efter cabotageforordningens (nr. 1072/2009) artikel 8, stk.
3, anses national godskørsel, der udføres i værtsmedlemsstaten
af en ikke-hjemmehørende transportvirksomhed, kun for at væ-
re i overensstemmelse med forordningen, hvis transportvirk-
somheden kan forelægge klart bevis for den indgående interna-
tionale transport, samt bevis for hver efterfølgende cabotage-
kørsel, der er udført. I godskørselsbekendtgørelsen (bekendtgø-
relse nr. 724 af 27. juni 2012) § 16 a er det præciseret, at det
klare bevis for den indgående internationale transport og for
hver efterfølgende cabotagekørsel skal foreligge ved stands-
ningen af køretøjet og forevises for kontrolmyndigheder på
forlangende. § 16 a blev indsat ved en ændring af bekendtgø-
relsen i april 2013 (bekendtgørelse nr. 377 af 12. april 2013 om
ændring af bekendtgørelse om godskørsel).
2.
Foranlediget af en konkret sag har Rigsadvokaten for nylig
anmodet anklagemyndigheden om at sætte ikke-afgjorte sager,
der vedrører spørgsmålet om, hvornår dokumentation efter ca-
botageforordningens artikel 8, stk. 3, skal foreligge, i bero.
I den konkrete sag havde anklagemyndigheden rejst tiltale for
overtrædelse af cabotageforordningens artikel 8, stk. 3, for at
have foretaget cabotagekørsel uden at kunne fremlægge samt-
lige de oplysninger om den forudgående internationale kørsel
og den aktuelle nationale kørsel, der fremgår af cabotagefor-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ordningens artikel 8, stk. 3. Under hovedforhandlingen i byret-
ten fremlagde den tiltalte virksomhed en rapport, der ikke hav-
de været til stede på tidspunktet for politiets kontrol, men som
udgjorde tilstrækkelig dokumentation. Byretten frifandt heref-
ter tiltalte på grund af den fremlagte dokumentation.
Da dokumentationen efter godskørselsbekendtgørelsens § 16 a
skal foreligge på kontroltidspunktet, og dette efter anklage-
myndighedens opfattelse også var retstilstanden, inden § 16 a
blev indsat, ansøgte anklagemyndigheden Procesbevillings-
nævnet om anketilladelse. Procesbevillingsnævnet gav ankla-
gemyndigheden tilladelse til at anke dommen til landsretten.
Ved hovedforhandlingen i Østre Landsret konstaterede lands-
retten, at der under ankesagen alene var spørgsmål om forståel-
sen og rækkevidden af forordningens artikel 8, stk. 3, herunder
navnlig spørgsmålet om, hvornår det krævede bevis skal fore-
ligge. Landsretten fandt herefter, at sagens afgørelse ville kræ-
ve en præjudiciel forelæggelse for EU-Domstolen, og sagen
blev herefter udsat på anklagemyndighedens overvejelser.
Efter drøftelser med de regionale statsadvokater, Rigspolitiet
og Trafikstyrelsen blev det besluttet, at sagen skulle forelæg-
ges for Juridisk Specialudvalg. Det blev også besluttet, at ikke-
afgjorte sager, der vedrører spørgsmålet om, hvornår doku-
mentation efter cabotageforordningens artikel 8, stk. 3, skal fo-
religge, skulle sættes i bero.
Rigsadvokaten har efterfølgende ved en e-mail af 21. maj 2014
til de tre tungvognscentre og de regionale statsadvokater an-
modet om, at ikke-afgjorte sager, der vedrører spørgsmålet om,
hvornår dokumentation efter cabotageforordningens artikel 8,
stk. 3, skal foreligge, sættes i bero, indtil Juridisk Specialud-
valgs udtalelse foreligger. Sager vedrørende § 16 a i bekendt-
gørelse om godskørsel skal også sættes i bero, da en eventuel
præjudiciel forelæggelse også vil kunne have betydning for be-
stemmelsens forenelighed med EU-retten. Hvis spørgsmålet
først opstår i retten, bør sagen også udsættes på Juridisk Speci-
aludvalgs udtalelse.
Beslutningen om at sætte sagerne i bero er begrundet i det rej-
ste spørgsmål om fortolkningen af forordningen og bekendtgø-
relsens § 16 a’s forenelighed med EU-retten. Anklagemyndig-
heden har således fundet det rigtigst at vente med at afgøre sa-
gerne, indtil Juridisk Specialudvalgs udtalelse foreligger. Her-
med kan det også undgås, at der eventuelt efterfølgende skal
ske genoptagelse af en række allerede afgjorte sager.
3.
Efter udsendelse af Rigsadvokatens e-mail af 21. maj 2014
har Rigspolitiet, der er overordnet ansvarlig for politiets udfø-
relse af cabotagekontrol, orienteret politikredsene om, at bero-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
stillelsen ikke medfører ændringer i forhold til politiets kontrol
med overholdelsen af cabotagereglerne, og at dokumentation
fortsat skal forlanges forevist i løbet af kontrollen. Rigspolitiet
præciserede endvidere i den forbindelse, at berostillelsen alene
medfører, at sager vedrørende manglende forevisning af do-
kumentation ikke kan afgøres på stedet med et bødeforelæg.
Rigspolitiet anførte i øvrigt, at berostillelsen ikke vedrører
f.eks. sager, hvor der fremvises dokumentation, men hvor den-
ne er mangelfuld, eller sager, hvor det kan konstateres, at der
er kørt ulovlig cabotage. Sådanne sager skal derfor både kon-
trolleres og afgøres på sædvanlig vis.”
4